söndag 25 januari 2015

En smakebit på söndag:Så tuktas en svinpäls

Då var det återigen dags för En smakebit på söndag,som bloggen Flukten fra virkeligheten anordnar. Förra veckan hade jag tyvärr inte möjlighet att vara med.
Jag började söndagmorgonen med att läsa en ny bok:Så tukas en svinpäls av Pia F Davidsson. Pia hade en eget bokbord när bokhandeln där jag bor hade författareftermiddag innan jul.Jag köpte hennes bok och gav till en av mina chefer i julkapp,som tycker mycket om att läsa.Hon tyckte om den svarta humorn och den absurda tonen i boken.Nu har jag fått låna boken av henne.

Veera,Miriam och Erika träffas av en slump på ett koloniområde. Alla tre är på olika sätt utsatta av män som finns i de tre kvinnornas närmiljö.Tillsammans startar de upp tre projekt,där de ska hjälpa varandra att få tillbaka kontrollen över sina liv, och ge dem som behandlat dem illa,en rejäl läxa.

Eftersom jag precis har börjat läsa boken,kommer smakbiten från bokens första stycke:
Vera Eloranta förde försiktigt grishuvudet genom sågen.När sågbladet tjutande tog sig igenom griständerna,ilade det till i hennes egna tänder.Det var den enda djurdelen hon drog sig för att såga i.Eller den andra för att vara mer exakt,fryst lever var inte någon höjdare,i varje fall inte att rengöra sågen efteråt.Blodet klistrade sig fast i sågbladet och tog en evighet att få bort.Märgbenen från stora kossor var för all del också besvärliga.Ibland var de så kompakta att till och med sångbladet blev överhettat.

Titta gärna in på Flukten fra virkligheten för att se vad andra bokbloggare läser.

3 kommentarer:

  1. Smart att ge bort böcker och sedan låna dem :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Perfekta presenten! Speciellt när man får låna boken sen. :) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera