torsdag 1 januari 2015

Utmaningar 2015

Under år 2015 tänker jag vara med i två läsutmaningar:Marie på eggetsp.blogspot.sehar en spänningsutmaning,som går ut på att läsa och recensera en deckare i månaden och därefter länkar hon till alla inlägg där recensionerna finns.Min första deckare för januari månad,kommer bli Carin Gerhardsens Tjockare än vatten,som jag fick i julklapp.

Jag ska även vara med i  Boktolvan enligt O,som går ut på att läsa tolv böcker av tolv olika författare.Jag ska börja med att läsa de böcker som står olästa i bokhyllan som är skrivna av författare jag inte har läst tidigare:

J.D Salinger
Emily Bronte
Rainbow Rowell
Marcus Birro
E. Lockheart
Carol Rifka Brunt
Louise Boije af Gennäs
Esther Roxberg
Linda Skugge

Några av dem är inte hemma än,utan på väg hem i en bokbeställning.Andra författare jag vill läsa böcker av är:Majgull Axelsson och Lisa Schroeder,så där har jag ju tolv stycken att börja med.

Jag ska även vars med i Kulturkollos utmaning Kulturkollos utmaning,som går ut på att bredda sin läsning och gå utanför de ramar man vanligtvis läser inom. Jag ska försöka läsa lite dikter,något som jag inte har gjort på många år,samt försöka läsa fler böcker på engelska.Böckerna av Bronte och Rowell som jag har hemma,är på engelska,så det börjar ju bra.Dessutom blir det ju att gå utanför ramarna att läsa författare jag inte läst tidigare.

Jag ska även försöka läsa böcker med karaktärer som går utanför de traditionella för vad som anses vara "kvinnligt" och "manligt".Vi får se vilka böcker det blir.

Idag blev jag även lite inspirerad att lösa fler böcker om genus och genusperspektiv,så jag ska försöka hinna med det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar