fredag 5 juni 2015

De 100 bästa ungdomsböckerna

Kulturkollo har listat de 100 bästa ungdomsböckerna genom tiderna. Här är hela listan. Jag har markerat de böcker jag har läst med svart text.


Bild lånad från Kulturkollo

1.Låt vargarna komma-Carol Rifka Brunt

2.Kaninhjärta-Christin Ljungqvist

3.Här ligger jag och blöder-Jenny Jägerfeld

4.Onanisterna-Patrik Lundberg

5.Hungerspelen-Suzanne Collins

6.Divergent-Veronica Roth

7.Cirkeln-Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

8.Det handlar om dig-Sandra Beijer

9.Fel grav och andra berättelser-Kelly Link

10.Förr eller senare exploderar jag-John Green

11.Jag, En-David Levithan

12.En ö i havet-Annika Thor

13.Boktjuven-Marcus Zusak

14.Om jag kunde drömma-Stephanie Meyer

15.Skuggan över stenbänken-Maria Grip

16.Den långa vägen hem-Cynthia Voigt

17.Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag-Sara Ohlsson

18.Imorgon när kriget kom-John Marsden

19.Dansa på min grav-Aidan Chambers

20.I taket lyser stjärnorna-Johanna Thydell

21.Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket,
- Gunnar Ardelius

22.Tänk om det där är jag-Johanna Lindbäck

23.Godnatt Mister Tom-Michelle Magorian

24.Pojkarna-Jessica Schiefauer

25.Det händer nu-Sofia Nordin

26mMomo, eller kampen om tiden-Michael Ende

27.Hjärtans fröjd-Per Nilsson

28.Guldkompassen-Philip Pullman

29.Kanske är det allt du behöver veta-E. Lockhart

30.Du glömde säga hej då-Sarah Dessen

31.Konsten att ha sjukt låga förväntningar, Åsa Asptjärn

32.Nätterna-Malin Isaksson

33.Frost-Maggie Stiefvater

34.Wallflower-Stephen Chbolsky

35.Eleanor & Park-Rainbow Rowell

36.Antiloper-Ester Roxberg

37.Hitta Violet Park-Jenny Valentine

38.Om jag stannar-Gayle Forman

39.Stjärnmärkt osv-Jessica Spotswood

40.Nick & Norahs oändliga låtlista-Rachel Cohn & David Levithan

41.13 skäl varför-Jay Asher

42.Kurt Cobain finns inte mer-Hanna Jedvik

43.Min hemliga dagbok – Adrian Mole 

44.13 ¾ år – Sue Townsend

45.Fråga Alice-anonym

46.Cinder-Marissa Meyer

47.Det är så logiskt alla fattar utom du-Lisa Bjärbo

48.Ondvinter-Anders Björkelid

49.Vad mina vänner inte vet-Sonya Sones

50.Hur kär får man bli?-Katarina von Bredow

51.Isdraken-Mikael Engström

52.Anna och den franska kyssen-Stephanie Perkins

53.Intet-Janne Teller

54.Jag saknar dig, Jag saknar dig-Peter Pohl, Kinna Gieth

55.Livets outgrundliga mysterier-Benjamin Alire Sáenz

56.Jag ger dig solen-Jandy Nelson

57.Tankeläsaren (De utvalda)-Kristin Cashore

58.Ramona-Marta Söderberg

59.Jellicoe Road-Melina Marchetta

60.Innan jag dör-Jenny Downham

61.Oceanen vid vägen slut-Neil Gaiman

62.Önska bort önska nytt- Ingrid Olsson

63.Peters baby-Gun Jacobsson

64.Foxfire-Joyce Carol Oates

65.Legend-Marie Lu

66.Mörkrets tjänare-Holly Black

67.Fjäril-Sonya Harnett

68.Delirium-Lauren Oliver

69.Outsiders-S.E. Hinton

70.Odinsbarn-Siri Pettersen

71.Dårfinkar och dönickar-Ulf Stark

72.Simon och Sophie-Emma Granholm

73.Sandor slash Ida-Sara Kadefors

74.Ulrike och kriget-Vibeke Olsson

75.Den absolut sanna historien om mitt liv 
som halvtidsindian-Sherman Alexie
76.Darkside-Tom Becker

77.Väktarens lärling-Joseph Delaney

78.Pojken i randig pyjamas-John Boyne

79.Artemis Fowl-Eoin Colfer

80.Dyk i-Kate Cann

81.Över näktergalens golv-Lian Hearn

82.Den utvalde-Lois Lowry

83.Spelkortsmysteriet-Jostein Gaarder

84.Vargbröder-Michelle Paver

85.Mörk ängel-Laini Taylor

86.Ful-Scott Westerfeld

87.Kära tjejer-Jacqueline Wilson

88.Berättelser från yttre förorten-Shaun Tan

89.Amuletten från Samarkand, Jonathan 
Stroud

90.Matchad-Ally Condie Ser mitt huvud tjockt ut i den här?-Randa Abdel-Fattah

91.Molnet-Gudrun Pausewang

92.Flyg ollonborre, flyg-Christine Nöstlinger

93.Coconut-Copano Matlwa

94.Systrar i jeans-Ann Brashares

95.Sommaren jag blev vacker-Jenny Han

96.Ljus, ljus, ljus-Vilja-Tuulia Huotarinen

97.Vinterviken-Mats Wahl

98.Chokladkriget-Robert Cormier

99.De vassa tändernas skog-Carrie Ryan

100.Kram-Hans-Erik Hellberg

Jag har läst 25 av böckerna; det vill säga en fjärdedel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar