Recension: När jag inte hade nåt

Bok: När jag inte hade nåt
Författare: Ison Glasgow & Emil Arvidsson
Förlag: Brombergs
Antal sidor: 245 sidor

Första meningen: In kommer den här killen.

Story:
Ison Glasgow är ena halvan av hiphopduon Ison & Fille. Ison är född i Queens i USA, men som sexåring flyttade han och hans mamma till Sverige, där Isons pappa bodde. Kort efter ankomsten till Sverige, lämnade pappan familjen och Ison och hans mamma stod utan både inkomst och bostad. De sover i trappuppgångar och på parkbänkar, och Isons mamma dansar på gatorna för att de ska få pengar till mat.

Recension:
På ett helt osentimentalt sätt beskriver Ison hur det kan vara att leva på Stockholms gator. Att varje dag inte veta om han ska kunna äta. Att på eftermiddagen börja oroa sig för var de ska tillbringa natten. När jag läste boken, kändes problem som hur ska jag hinna med allt jag ska göra? och vad ska vi äta till middag ikväll?, som ganska oväsentliga. Istället kände jag mig tacksam över att ha mat på bordet och tak över huvudet.

Det är den delen av boken där Ison beskriver sin barndom som är mest intressant att läsa. När han sedan beskriver hur det var att sitta i juryn i TV4:s talangjakt X-factor och vara radiopratare i SR Meteropol, tappade jag intresset lite. Precis som med  Jackie Ferms självbiografi Rövardotter,  känns det som om Glasgow skulle ha väntat några år med att skriva en självbiografi; han är fortfarande ung och mitt uppe i sin karriär. Han hade i sådana fall hellre kunnat göra som Morgan Alling gjorde i sin bok Kriget är slut och avsluta boken när han precis höll på att bli vuxen, då det i bägge fallen är barndomen som är det mest intressanta.

Status i utmaningarna 2015:
Jag är vanligtvis inte så mycket för biografier och lyssnar inte på hiphop, så detta var åtminstone lite att gå utanför normen för mitt vanliga läsande.