måndag 19 januari 2015

Vardagstankar kring "Fifty shades"

I torsdags åkte jag bil med en bekant.Vi började då prata om Fifty shades-triologin.Första filmen har biopremiär på alla hjärtans dag.Jag och min bekant läste båda böckerna i serien på engelska för några år sedan.

Jag vet inte om jag vill se filmen. Jag går sällan på bio och när jag såg trailern kände jag att det är svårt att lista ut hur de som har gjort filmen har tänkt.Har de fokuserat på kärlekshistorien eller handlar filmen enbart om den sexuella relationen mellan huvudkaraktärerna?
I den tredje och sista boken blir det hela så fruktansvärt tillgjort,men jag vill intr skriva mer än så,då jag inte vill spoila handlingen.

När jag läste boken,störde jag mig fruktansvärt på de könsstereotypa rollerna:hon är försiktig,har dålig självkänsla och dyrkar honom som om han vore gud.Han är vältränad,stenrik och den dominerande i förhållandet.
Jag har överlag svårt för karaktärer som inte har minsta lilla tillstymmelse till fel eller brister,då jag anser att alla människor har egenskaper som de behöver arbeta med.Den manliga huvudpersonen Christian Grey är beskrivs just som en person utan mindre positiva sidor.

Som sagt,jag får se om jag går och ser filmen.Jag har inte riktigt bestämt mig än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar