söndag 14 juni 2015

En smakebit på söndag: Hjärta av jazz

Söndag igen och dags för En smakbit på söndag. Igår när jag satt och läste under ett parasoll på balkongen, läste jag ut Sara Lövestams Hjärta av jazz, som jag tyckte var väldigt bra. Jag tänkte därför låta min smakbit komma från den boken.


Hjärta av jazz handlar om femtonåriga Steffi som bor i det lilla samhället Björke. Hon är mobbad i skolan av Karro och Sanja som går i samma klass; de kallar henne könsord, fryser ut henne och slänger hennes strumpor i toaletten, och får de övriga eleverna att hänga på. Den enda ljusglimten i Steffis liv är musiken; hon spelar bas och lyssnar på Povel Ramels texter i Mp3-spelaren. En dag när hon går förbi ett äldreboende, hör hon Povel Ramels musik från ett öppet fönster. Det visar sig att det är pensionären Alvar som är gammal jazzmusiker, som också lyssnar på Povel Ramel. Mellan Steffi och Alvar växer en vänskap fram och Alvar tar med Steffi på en resa tillbaka till 1940-talets Stockholm.

Smakbiten kommer från sidan 189 när Steffi har loggat in på sin sida på en internetsajt som kallas Stället:

I inkorgen blinkar inga nya meddelanden, men i gästboken blinkar tre. Karro skriver aldrig mail till Steffi, nämligen. Kanske skulle det kännas för intimt, kanske skulle det ta udden av förnedringen om ingen kunde se dem. Att klicka på gästboken är detsamma som att acceptera skiten de kastar på henne, hon vet det men hon kan inte låta bli. Dessutom är hon hård som sten.
Det första gästboksinlägget är från Karro och lyder: "Ja hade glömt hur ful du var när ja kom till skolan idag. Ja förstår att inga killar vill ha dig så du måste träffa lebbar på nätet istället."

Ungdomar kan verkligen vara förskräckligt elaka mot varandra ibland. Jag blev nästan illamående av att läsa den här biten.

Titta gärna in på bokbloggen Flukten fra virkeligheten, för att se vad andra bokbloggare läser.

32 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Den här har jag läst. Tycker om Lövestams sätt att skriva.

    SvaraRadera
  2. Fint å lese ungdomsbøker en gang i blant! Fin smakebit. Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  3. usch ja, ungdomar kan vara väldigt elaka mot varandra. inte minst flickor. Sara Lövestam har säkert skrivit en viktig bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och även vuxna. Jag tror också att det här är en viktig och tänkvärd bok.

      Radera
  4. Jag har bara läst en bok av Lövestam tidigare, men den tyckte jag var väldigt bra! Denna måste jag också ta och läsa någon gång :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst en bok av henne tidigare och gillade den också!

      Radera
  5. Jag vill gärna läsa något mer av Lövestam, men har ännu inte kommit till skott. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är andra boken jag läser av henne och jag har tyckt om båda två.

      Radera
  6. Den här boken är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  7. Ja mobbning är bland det värsta som finns. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Har inte läst något av Lövenstam, men blev nyfiken på denna! Tack för smakbit. :)

    SvaraRadera
  9. Har inte läst något av Lövestam men borde kanske prova. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Människor kan vara väldigt elaka mot varandra, barn som vuxna. Jag har aldrig läst något av Lövestam men den här lät intressant så kanske borde göra det. Tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i, även vuxa! Ha en trevlig söndag du med!

      Radera
  11. Mobbing er grusomt. Punktum. Mange ganger så grusomt at jeg rett å slett ikke klarer å lese om det.
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma till dig! Jag håller med; mobbning är förskräckligt.

      Radera
  12. Den här boken tyckte jag om och jag tyckte att det var så kul att Steffi och Alvar hittade varandra :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Det finns så mycken grymhet. Men boken kan ju vara bra ändå. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var precis så det var här; en del elakingar men ändå en bra bok.

      Radera
  14. Får kanse ta och titta lite närmare på Löwestam, har inte läst något av henne...

    SvaraRadera
  15. Den här boken har jag funderat på att läsa, så där av och till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt lättläst. Jag har haft den som "läsa på tåget-bok".

      Radera
  16. Tack för smakbiten! Jag har läst en bok av Lövestam och tänkt att jag ska läsa fler. Den här verkar intressant....

    SvaraRadera
  17. Denna har jag hört talas om men inte läst. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera