fredag 30 januari 2015

Eleanor & Park

Bok:Eleanor & Park
Författare:Rainbow Rowell
Förlag:Orion
Favoritkaraktär:Park Sheridan

Jag hade hört väldigt mycket gott om den här boken på olika bokbloggar,innan jag började läsa.En kärlekshistoria med inslag av musik;måste passa mig perfekt. 

Boken handlar om sextonåriga Eleonor som nyligen har flyttat tillbaka hem till sin mamma,efter att hennes styvpappa slängde ut henne för ett år sedan.Eleanor får dela rum med sina fyra småsyskon. Hela familjen trippar på tå för styvpappan Richie,som har hetsigt humör och ofta kommer hem berusad.Eleanor åker skolbuss till skolan och hamnar på väg till första skoldagen bredvid Park på skolbussen.Park lyssnar på egengjorda blandband under bussresorna till och från skolan,och drömmer om att ta körkort,så han slipper alla högljudda skolbarn på bussen.

Rainbow Rowell har skapat ett helt galleri av färgstarka karaktärer. Både Eleanor och Park har personligheter som är lätta att tycka om,men även bifigurerna består av härliga figurer.Jag tänker till exempel på Parks mamma samt klasskompisen Tina.

Kärlekshistorien mellan Eleanor och Park är otroligt vacker och boken innehåller flera fina citat.Jag brukar markera i böcker jag läser om det förekommer något extra fint citat och i Eleanor & Park finns flera stycken.
I mitten av boken finns ett segt parti där historien står och stampar på ett och samma ställe.Dock har historien en bra början och ett väldigt bra slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar