tisdag 6 januari 2015

Recension:We were liars

Bok:We were liars
Författare:Emily Lockhart
Förlag:Hot key books
Favoritkaraktär:Mirren Sinclair Sheffield

Jag skrev ju en del om boken i förra inlägget.Nu när jag har läst ut den,känner jag bara:wow,och ville läsa den från början igen direkt.Det är svårt att förklara utan att avslöja handlingen för mycket,men boken slutar på ett överraskande sätt som gör att läsaren ser det som skett tidigare i boken,ur en annan synvinkel.

Jag är fruktansvärt kräsen när det gäller att läsa kärlekshistorier. Tidigare har jag alltid sagt att jag inte tycker om kärlekshistorier,men efter att under förra året ha läst The fault in our stars,Livet efter dig samt Jellicoe road, är jag beredd att ändra mitt påstående till att:jag gillar inte de klassiska kärlekshistorierna där en "cool" kille möter en mer "alldaglig" tjej,de blir tillsammans men hon förstår inte varför han som är så populär väljer just henne,och så vidare...

Även We were liars gör så att jag måste ändra påståendet om att jag inte gillar böcker om kärlek.Kärleken mellan huvudpersonen Cadence och den hon blir kär i,är otroligt fint skriven och innehåller bara någon liten kliché i slutet.Boken innehåller även flera vackra citat.Dessutom tycker huvudpersonen Cadence mycket om böcker och jag har alltid uppskattat att läsa om personer som själva tycker om att läsa.

För övrigt läste jag boken på engelska,och det gick jättebra med det engelska språket. Nu var boken inte heller så lång och det var en stor fördel att det gick så lätt att komma in i berättelsen.

Jag har inte läst något av Emily Lockhart tidigare och kan därför pricka av en författare i mitt mål för år 2015 att läsa böcker av tolv nya författare.

Jag säger bara:Läs We were liars!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar