lördag 24 januari 2015

Veckans bokbloggsjerka:Baksidetexter

Jag har inte varit så aktiv på bloggen den här veckan.Jag har varit så fruktansvärt trött efter jobbet,så jag prioriterade bort bloggen helt enkelt.

Hursomhelst,veckans fråga i Annikas bokbloggsjerka,handlar om baksidetexter:
Hur ska en baksidetext vara för att fånga ditt intresse?

Jag måste erkänna att jag inte alltid lägger så stor vikt vid att läsa baksidetexter.När jag väljer böcker,går jag mycket på rekommendationer från andra.Till exempel boken We were liars har knappt någon baksidetext alls,utan den ville jag läsa då jag hade hört mycket gott om den på andra bokbloggar.Men självklart läser jag baksidetexter också.

Jag fastnar ofta för en bok,om baksidetexten innehåller någon form av cliffhanger,det vill säga någon händelse eller konflikt där läsaren vill veta hur det går.Jag kan även fastna om baksidetexten innehåller en beskrivning av en karaktär som verkar intressant för mig. Jag tycker nämligen särskilt mycket om karaktärer som har lite egen stil och gärna är intresserade av böcker eller musik.

Jag kan även bli intresserad om baksidetexten sticker ut och signalerar att boken har en lite annorlunda intrig.
Om jag någon gång själv ska skriva en bok,vill jag att baksidetexten sticker ut lite,då jag tror det är ett sätt att få läsare att bli intresserade av boken. Ett exempel på en sådan baksidetext är början på Haruki Murakamis novellsamling Elefanten som gick upp i rök:

En man ser sin favoritelefant gå upp i rök och en man upptäcker att hans tillvaro har invaderats av små tv-människor.En kvinna upptäcker att ett litet grönt odjur har en märklig dragning till henne och ett ungt par tvingas ge sig ut i den neonupplysta storstaden för att råna en McDonald's restaurang.

Om en baksidetext enbart beskriver en klassisk kärleksrelation;tjej träffar kille och blir kär,men han är för perfekt för henne och så vidare,då lägger jag bort boken direkt:)

7 kommentarer:

  1. Först och främst går jag på rekommendationer, men även då läser jag baksidestexten :)

    SvaraRadera
  2. Rekommendationer av andra betyder mycket för mig, men baksidestexterna läser jag så gott som alltid.

    SvaraRadera
  3. jag hoppar ofta över baksidestexten eller läser någon rad. tittar på framsidan, läser lite här och var i boken och kollar evt upp författaren

    SvaraRadera
  4. Baksidestexten är jätteviktig för mig

    SvaraRadera
  5. Jag brukar också kolla upp författaren.Kul att folk har så olika förhållanden till baksidetexter!

    SvaraRadera
  6. Jag blir skeptisk om texten är fylld med citat från små okända tidningar, och blir irriterad om den visar sig vara missledande eller allt för avslöjande!

    SvaraRadera
  7. Baksidetexter är viktiga för mig men även rekommendationer eller att jag läst något om boken kan spela in när jag väljer bok.

    SvaraRadera