fredag 2 januari 2015

Med sanningen kan man komma långt, till och med i fängelset

För tillfället läser jag Orange is the new black av Piper Kerman,boken bakom tv-serien med samma namn. Boken utspelar sig i fängelsemiljö.Förra året runt nyår,läste jag 438 dagar,som även den utspelar sig på ett fängelse.Jag tittade i min bokhylla och konstaterade att jag äger en del böcker som utspelar sig på olika fängelser och bestämde mig för att göra en lista på böckerna.

Min tipslista för den som vill läsa böcker som utspelar sig i fängelsemiljö:

438 dagar-Martin Scibbye & Johan Persson: Journalisterna berättar på ett rakt och enkelt sätt om sin tid i ett av Etiopiens största fängelser.Läsaren får även följa dem under deras vistelse Etiopien,innan de blir tillfångatagna.

Glöm att ni har en dotter-Sandra Gregory:Jag läste denna bok 2006 och minns fortfarande väldigt mycket av det som händer i boken.Sandra tillbringar år i ett av Bangkoks mest ökända kvinnofängelser:Bangkok Hilton.Det hon upplever tror jag räcker gott och väl för att avskräcka de flesta.

El choco-Marcus Lutteman.Marcus Lutteman skriver om Jonas som hamnar på fängelset San Pedro Del Paz i Bolivia.En väldigt tuff miljö,men boken inger även hopp om att alla kan ta sig ur ett destruktivt levnadssätt.

Orange is the new black-Piper Kerman.Kerman döms till ett femton månader långt fängelsestraff i ett kvinnofängelseni Danbury.Underhållande bok med många färgstarka personligheter och humor, trots en väldigt allvarlig underton.Jag tillhör den lilla promillen av Sveriges befolkning som inte har sett tv-serien.Det bör åtgärdas snarast möjligt!

Shantaram-Gregory David Roberts:Utspelar sig egentligen inte så mycket i fängelsemiljö,men får vara med på listan då det är ett läsäventyr ingen bör missa.David är en förrymd fånge som har rymt från ett av Australiens mest välbevakade fängelser.Han flyr till Bombay,där boken främst utspelar sig.Denna tegelsten på 900 sidor innehåller kärlek,vänskap och ett storslaget äventyr som utspelar sig på Bombays gator. En bok du inte kommer ångra att du läste.

Det finns flera böcker som utspelar sig i olika fängelser:Roslund & Hellströms Tre sekunder samt douns Två soldater, Stephen Kings Den gröna milen samt Rymmaren av Thomas Bodström.Även Lapidus triologi Stockholm Noir med Snabba cash i spetsen,utspelar sig till viss del i fängelsemiljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar