fredag 1 maj 2015

Framtida klassiker

Veckans fråga i Annikas bokbloggsjerka kommer ursprungligen från Robert:

Vilka moderna böcker tror du kommer att räknas som klassiker om hundra år?

Jag har funderat kring vilka sorters böcker som blir klassiker och det är lite svårt att säga. Jag har valt ut böcker som enligt mig representerade något nytt när de kom ut; något som vi inte hade läst tidigare. Jag har även valt böcker som varit väldigt populära, då jag tror att vi kommer förknippa dem med den här tiden av den anledningen.

Här är mina svar:

Harry Potter - böckerna av J.K Rowling: Känns förvisso som om de redan är klassiker. Böckerna om den unge trollkarlen trollband en hel värld och många av mina kompisar som aldrig läste böcker, läste ändå Harry Potter.

Milleniumtriologin av Stieg Larsson: Under en tid kändes de som om dessa böcker var på allas läppar. En av de största serierna från en svensk författare.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret av Jonas Jonasson: Även om det råder delade meningar om den här boken, kan jag tänka mig att den kan bli en klassiker, så många exemplar som den har sålt.

Blonde av Joyce Carol Oates: Känns som om denna är på väg att bli en klassiker redan nu. Oates har varit omtalad som kandidat för Nobelpriset i flera år och Blonde är ett fantastiskt porträtt av en väldigt omskriven och gåtfull kvinna.

Twilight-serien av Stephenie Meyer: Jag arbetade i bokhandel när det rådde Twilight-feber och jag tror att en bokserie som fick mängder av tonåringar att intressera sig för läsning, har goda chanser att bli en klassiker.

Fifty shades-serien av E.L James: Sällan har en bok blivit så omskriven och omtalad.

Snabba cash av Jens Lapidus. Samma tänk här som med Twilight; det här var något nytt. Östermalm möter Stockholms undre värld.

Personligen skulle jag gärna se att Haruki Murakamis böcker blev klassiker, då hans surrealistiska berättelser om känslor enligt mig är helt underbara.




18 kommentarer:

  1. De flesta har Harry Potter som förslag. Millennium-trilogin kan jag tänka mig blir klassiker också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg att många har skrivit det.

      Radera
  2. Harry Potter känns ganska självklar. Sen tror jag också på Milleniumtrilogin, Twilight och Fifty Shades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite svårt att veta vad man ska gå på när man ska gissa vilka som blir klassiker, om man ska gå på popularitet eller själva innehållet.

      Radera
  3. Harry Potter tror jag definitivt. Milleniumtrilogin är jag tveksam till. Twilight och Fifty shades har jag inte läst så där har jag ingen aning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harry Potter tänkte jag på direkt när jag såg frågan:)

      Radera
  4. Harry Potter tror även jag förstås, liksom eventuellt Twilight (om man skall gå på det där med popularitet och försäljningssiffror).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harry Potter känns mer självklar som klassiker än Twilight tycker jag. Jag tänkte just eftersom det var sådan hysteri kring Twilight ett tag, men det kan ju bli att det blir ointressant att läsa om vampyrer i framtiden.

      Radera
  5. Jag funderade också på huruvida Twilight kommer stå sig i framtiden men jag tror inte att de kommer att hålla och kom därför inte med på min lista. Om Millennium-serien blir en framtida klassiker vore väldigt trevligt. Annars håller jag full med dig vad det gäller Harry Potter det är en serie som jag tror kommer leva vidare från generation till generation ett långt tag fram över =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror samma sak angående HP. Jag var inte helt säker på Twilight och är inte helt säker när det gäller de flesta bokserier som är riktade till ungdomar. Kanske att Twilight är för mkt fluga för att kunna bli en klassiker.

      Radera
  6. Jag håller med dig MEN Snabba cash har jag inte läst, sett filmen den var skräp. Blonde gillade jag inte så mycket.Fifty shades tror jag mer är en fluga just nu därav alla erotik böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan mycket väl vara så att Fifty shades bara är en fluga, men jag tror iaf att den kommer bli ihågkommen.

      Radera
  7. inte säkert att de som säljs mest blir klassiker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag vet. Det skulle vara spännande att leva i hundra år till och få se vilka böcker som blir klassiker då.

      Radera
  8. Hundraåringen fladdrade förbi i mina tankar också. Men jag undrar om den håller i längden.

    SvaraRadera
  9. Blonde absolut och Murakami! Harry Potter röstar visst alla på. Jag får väl snart ta och läsa den, helt enkelt.

    SvaraRadera
  10. Harry Potter tror jag mycket på :-)

    Jag gillar Murakami, men av någon anledning tror jag att han kommer bli bortglömd. Tyvärr.

    SvaraRadera