tisdag 27 januari 2015

Mitt bästa deckartips!

Kulturkollo skriver denna vecka om deckare och ställer frågan;

Om du ska välja en bok,film och tv-serie,som alla deckarälskare bör läsa/se-vilka skulle du välja och varför?

Bok:Mordet på orientexpressen-Agatha Christie.

Jag upptäckte Agatha Christie när vi hade deckartema på svenskalektionerna i åttan.Mordet på orientexpressen var mitt första möte med detektiven Hercule Poirot.Christie har här lyckats med konsstycket att presentera ett helt galleri av färgstarka bifigurer.Kan även rekommendera filmatiseringen av boken,där Ingrid Bergman gör rollen som den svenska Greta.

Film:Det tysta skriket.En av de senare av alla miljoner beck-filmer som har spelats in.Den här filmen specialskrevs för tv och är svårare att få tag i.En tågförare råkar en natt köra på två tonårsflickor som ligger på tågspåret. När Martin Beck och hans kollegor börjar nysta i flickornas liv,stöter de på flera personer som skulle kunna vilja göra flickorna illa.
Jag anser att vissa beckfilmer är ganska bra och andra är mindre bra.Det jag tycker om med den här filmen är att den visar på hur utsatta tonåringar är i dagens samhälle samt hur viktigt det är för alla människor att ha ett stöttande nätverk omkring sig.

Tv-serie:Snoken,som sändes i tv på 90-talet.Snoken är en privatdetektiv som bor på en båt tillsammans med sin hund Turbo.I varje avsnitt blir Snoken anlitad av en ny kund och får då ett nytt mysterium att lösa.Småmysig deckare,utan blodstänkande mord.Hela Sveriges skådespelarelit deltar nog i dn här serien.

Det var mina tips. Trevlig kväll!

5 kommentarer:

  1. Snoken hade jag glömt. Tack för påminnelsen, den är var ju så mysig!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Vilken nostalgi att bli påmind om Snoken! Det var en riktigt trevlig serie. Extra bra blev den eftersom jag själv hade en hund av samma ras (border collie) som Turbo.

    SvaraRadera
  5. Mina föräldrar köpte nyligen en samlings-dvd med alla avsnitt om Snoken.Det var då jag blev påmind om serien som jag såg mkt sol barn.

    SvaraRadera