söndag 1 februari 2015

En smakebit på söndag:Stjärnor utan svindel

För tillfället läser jag Stjärnor utan svindel av Louise Boije af Gennäs.Boken handlar om Spphie,en framgångsrik författare i trettioårsåldern,som bor med man och hundar i Stocksund.När Sophie är gäst i ett debattprogram i tv,träffar hon Kaja.Kaja är lesbisk,radikalfeminist och vänsteraktivist.Kaja förändrar hela Sophies liv.
Jag har inte kommit så långt i boken,men än så länge uppskattar jag det rika persongalleriet.Här finns gott om intressanta karaktärer.Jag kan dock tycka att det är tråkigt att författaren förstärker en del fördomar som kan finnas i samhället idag.
Smakbiten kommer från sidan 132,där Sophie hon berättar om sin nya väninna Kaja för sin man Lukas:
"Jag kastar mig inte på henne"
"Nähä.Då är det väl hon som kastar sig på dig då"."
"Gud,vad du är negativ!"
"Jag är inte negativ.Jag tror bara att du överskattar henne lite grann."
"Men hon är rolig!" hojtade jag."Till skillnad från alla blöjbytande festskvallrande hemmafruar som omger oss får jag ut någonting av att snacka med Kaja!Kan du inte vara lite glad för min skull över att jag har råkat träffa henne?".
Gå gärna in på Flukten fra virkeligheten för att läsa fler smakbitar.

8 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Den verkar intressant.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Jag började läsa en bok av henne men det funkade inte alls. Sen dess har jag inte provat igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är första gången jag provar en bok av henne.har som sagt inte kommit så långt än,så jag får se lite längre fram vad jag tycker.

      Radera
  3. Jeg elsker denne boken! Den stod på "pensumlisten" da jeg kom ut av skapet i tenårene, og jeg leste den igjen en gang i 20-årene. Nå står den i bokhylla og venter på å bli lest for tredje gang :)

    SvaraRadera
  4. Har inte läst något av henne. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Har inte läst något av Louise Boije af Gennäs, men jag tror att jag kanske får göra det någon gång.

    SvaraRadera
  6. Varsegoda!Det är första gången jag läser något av Louise Boije sf Gennäs.

    SvaraRadera