måndag 3 augusti 2015

Vägen till Ann-Christine

Ester Roxberg har skrivit boken Antiloper, som jag läste i våras och fullkomligt älskade. Igår i SVT 2 visades dokumentären Min pappa Ann-Christine,som handlar om Esters pappa Åke som i femtioårsåldern, blev Ann- Christine. Esters pappa gjorde ett könsbyte. I dokumentären synliggörs Ann-Christines vardag och även flera familjemedlemmar och vänner, berättar om sina tankar kring när Åke blev Ann-Christine.

Jag slog på tv:n en bit in i dokumentären, och hann inte se hela, men dem delen jag hann se, grät jag mig igenom. Ann-Christine delar verkligen med sig av sina tankar och sitt liv på ett öppenhjärtligt sätt. Hon berättar om hur dåligt hon har mått, både innan och under könsbytet.
Vid flera tillfällen förekommer det smakprov ur Ester Roxbergs bok Min pappa Ann-Christine, där Ester har skrivit om hur hennes pappa gick från Åke till Ann-Christine. Jag har länge velat läsa den boken, och nu blev jag påmind en gång.



Här går det att titta gratis på dokumentären Vägen till Ann-Christine till och med den sista augusti.

Jag vill även passa på att rekommendera Ester Roxbergs roman Antiloper, som handlar om hur det är att ha en bästa vän som är deprimerad. Jag har tjatat om den boken förut, men den är verkligen värd att nämnas igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar