onsdag 12 augusti 2015

Lola and the boy next door



Bok: Lola and the boy next door
Författare: Stephanie Perkins
Förlag: Usborne publishing ltd
Antal sidor: 373 sidor

Första meningen: I have three simple wishes.

Story:
Sjuttonåringa Lola älskar att sy kläder och hon har som regel att aldrig bära samma outfit två gånger. Hon bor med sina föräldrar och ägnar fritiden åt att umgås med sin äldre pojkvän Max som spelar i rockband. Tidigare bodde det en familj i grannhuset, och Lola hade då en romans med sonen i familjen; Cricket. När Cricket flyttade därifrån skiljdes de inte som vänner och Lolas högsta önskan är att aldrig mer behöva se honom eller hans familj igen. En morgon står det en flyttbil parkerad utanför grannhuset. Cricket och hans familj har flyttat tillbaka.

Recension:
Det finns vissa saker som jag tycker om ned boken och andra saker jag tycker mindre om. Jag tycker om hur Lola klär sig; hennes klädstil och peruker. Jag tycker även om hennes bästa kompis Lindsey och grannen Cricket. Båda två är härliga personligheter som det skulle vara kul att umgås med. Fram tills det är cirka femtio sidor kvar i boken, känns den mysig att läsa, det är en riktig feel good-bok.

Därefter blir jag besviken. Det händer några saker som gör att det blir lite väl mycket som en mindre välgjord high school film över hela boken. Det som händer känns aningen osannolikt. Dessutom känns det på sina ställen som om författaren är positivt inställd till otrohet och den som blir bedragen är den onde i spelet.

Boken var i sin helhet helt okej att läsa, mycket tack vare för att den fick mig att må bra när jag läste den. Jag anser dock att Anna and the french kiss, som är skriven av samma författare, är strået vassare. Det ska bli intressant att läsa Stephanie Perkins tredje bok; Isla and the happily ever after, som jag har ståendes i bokhyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar