måndag 17 augusti 2015

Ensamma pojkar

Veckans tematrio hos Lyran handlar om vänskap och av någon anledning blev jag tårögd av det temat. Vänskap har alltid varit ett väldigt laddad ämne hos mig, både på gott och ont.

Det visade sig att de tre första böckerna jag tänkte på när jag skulle komma på tre böcker som alla har ensamma unga män som huvudkaraktärer. Här är min trio:

Livets outgrundliga mysterier-Benjamin Alire Saenz:
En av de bästa böckerna jag läste under den här sommaren. Femtonårige Ari har inga vänner och hemma samtalar han och hans föräldrar inte om någonting. En dag träffar Ari den jämnåriga Dante, som läser poesi, målar tavlor och gråter när fåglar dör. Den här boken är en otrolig fin berättelse om vänskap, men synliggör även hur svårt det kan vara att vara vön med någon.



Väldigt sällan fin-Sami Said:
Noha har aldrig haft en vän och är inte intresserad av att skaffa några heller när han flyttar till ett studentrum i Linköpning för att studera religion. En smärtsam berättelse om ensamhet, sökandet efter sig själv och om vänskap. Samt om hur studenttiden som de flesta beskriver som fantastisk, av vissa kan upplevas som en riktig mardröm.



Låt den rätte komma in-John Ajvide Lindqvist: Vänskapen mellan den mobbade Oskar och vampyrflickan Eli. En av de bästa böcker med övernaturliga inslag som jag någonsin har läst.

27 kommentarer:

  1. Fin trio! Har inte läst någon av dina tre böcker.

    SvaraRadera
  2. Bra trio med pojkar jag vill läsa.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av dessa, men jag skulle gärna vilja göra det.

    SvaraRadera
  4. väldigt bra trio! har faktiskt läst vampyrboken och till min stora häpnad tyckte jag att den var jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mkt! Jag blev också förvånad över att jag tyckte vampyrboken var bra!

      Radera
  5. Låt den rätte komma in är den enda jag läst här, men den är riktigt, riktigt bra :)

    SvaraRadera
  6. Låt den rätte komma in var helt klart riktigt bra, även den enda jag läst i denna trio.

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Fin trio, har läst Ajvide och Said står på läslistan - bra med en påminnelse, Saenz bok låter fin, tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt fin! En av de bästa jag läst under sommaren!

      Radera
  9. En blandad trio fast det var ensamma unga män.

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon bok i din trio, men den översta står och väntar i min bokhylla.

    SvaraRadera
  11. Härliga Låt den rätta komma in. Blev helt såld när jag läste den :)

    SvaraRadera
  12. Ajvide har jag läst, de andra två ligger numera i "min bokhylla" i min e-boksapp. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  13. Said och Ajvide Lindqvist är ju två geniala svar! Den första har jag inte läst.

    SvaraRadera