lördag 15 augusti 2015

En smakbit på söndag: Ett eget liv

Då var det dags för En smakbit på söndag, som har haft sommarlov i några veckor och sedan råkade jag ta sommarlov ytterligare en vecka, då jag inte hade förstått att det började igen redan förra söndagen. Nåja, man kan inte lyckas med allt här i livet...

För tillfället läser jag en nyinförskaffad tegelsten som heter och är skriven av Sun Axelsson. Jag läste en artikel om henne i Svenska Dagbladet förra lördagen och blev då otrolig sugen på att läsa en bok av henne,  då Karolina Ramqvist som skrev artikeln berättade hur mycket Sunn Axelssons böcker påverkade henne när hon var yngre.



Den här boken är en samling av Sun Axelssons tre böcker Drömmen om ett liv, Honungsvargar och Nattens årstid, som alla tre skildrar olika perioder av hennes liv. I Drömmen om ett liv som jag för tillfället läser, berättar Sun om sin barndom.

Smakbiten kommer från sidan 44:

Om jag bara kunde komma förbi barndomen, snabbt och enkelt, och gå vidare för att växa. För att förstå den. Men lika svårt som det är att komma ifrån sin barndom i livet, är det att komma igenom den nu när jag skriver. Den sitter där som en propp och inte förrän jag drar korken ur denna magiska flaska och släpper fram demonen kan jag börja att uppfylla mina egna önskningar. Jag känner mig som en översvämning och en uppdämning på en gång. Jag är en naturkatastrof som man håller tillbaka.

En smakbit på söndag arrangeras av Marie som driver bloggen Flukten fra virkeligheten. Det går ut på att dela med sig av en smakbit från boken man för tillfället läser. Titta gärna in hos henne för att se vad andra bokbloggare läser.

33 kommentarer:

  1. göteborgare som skulle ha fyllt 80 år i veckan, jag får läsa mer av henne, bra smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag såg att hon skulle ha fyllt år nu.

      Radera
  2. Risk för ketchupeffekt där... ;) Har inte läst något av Sun Axelsson, men blev lite nyfiken nu. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag lite nyfiken på henne. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten är alla tre tegelstenar så har du att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns bra! Då behöver jag inte oroa mig för att gå sysslolös ett tag:)

      Radera
  5. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  6. En fin smakebit! Forfatteren var ukjent for meg så henne må jeg slå opp :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  7. En författare jag såg något om i veckan men som, förutom det, är ny för mig :) Ska nog kolla upp böckerna!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har stått lite om henne i tidningarna nu. Det är nog för att hon skulle ha fyllt 80 i veckan.

      Radera
  8. Ett eget liv vill jag gärna läsa, i min egen hylla finns Evighetens stränder. den är också självbiografisk. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett eget liv är den som jag har börjat med.

      Radera
  9. Det här var ingen jag kände igen. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. Har bara läst hennes Maken, men har glömt det mesta av den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är det första jag läser av henne.

      Radera