onsdag 26 augusti 2015

Jag lovar och svär!

Under de senaste veckorna har läsningen gått väldigt trögt. Jag har påbörjat flera böcker som inte har fångat mig riktigt och valt att inte slutföra dem. De har inte tilltalat mig riktigt.

Jag har funderat på om det ligger hos mig. Om jag har för bråttom. Om jag har för höga krav på böckerna. Så fort det blir lite tråkigt, ledsnar jag. Att jag som skriver mycket själv, borde lära mig att hitta syftet med naturbeskrivningar och andra saker, som borde finnas med av någon anledning och inte bara för att det ska verka tjusigt.

Men av någon anledning går det inte. En del text som förekommer i vissa böcker förstår jag inte syftet med. Jag försöker hitta orsaken till att det finns med, men kan inte. Det kanske är jag som inte förstår. Det kanske är jag som läsare som inte är tillräckligt djup.

Det kan också vara det faktum att mitt huvud vill läsa något okomplicerat. Om jag är trött i huvudet vill jag att läsningen ska vara avkopplande, inte ansträngande.
Från och med idag ger jag mig själv ett löfte; jag ska läsa det jag vill läsa, inte det som jag tror att andra tycker att jag ska läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar