måndag 24 augusti 2015

Sommarens tre bästa läsupplevelser

Veckans tematrio hos Lyran handlar om sommarens bästa läsupplevelser.  Jag känner att jag snart har tjatat hål i huvudet på folk om alla fantastiska böcker jag har läst under sommaren, så jag tänkte istället berätta om tre minnesvärda upplevelser i samband med läsning,  som jag upplevde under sommaren 2015:

Läsning i regnet:
När jag skulle se en konsert med Roxette vid Sjöhistoriska museet i Stockholm, tvingades jag vänta en halv evighet på mitt konsertsällskap som var försenat. Tack och lov hade jag med mig Bea Uusmas bok Expeditionen-min kärlekshistoria som jag kunde läsa. Problemet var att regnet fullkomligt öste ner, så jag stod under ett träd iförd en regnponcho som liknade ett stort skoskydd och läste Expeditionen, som tyvärr blev lite vattenskadad.



Blodbad på tåget:
När jag åkte tåg från Stockholm till Katrineholm, började jag läsa boken Född fenomenal, skriven av Josephine Bornebusch. Jag trodde innan att boken skulle vara halvtaskigt skriven och vara ytlig, men saken är den att jag höll på att skratta ihjäl mig, då den är väldigt rolig. Jag satt och bet mig i läppen för att inte skratta högt på tåget och därmed chocka mina medresenärer, och började därmed blöda på läppen.



Läs för mig!
Jag läser väldigt ofta böcker för barnen på mitt jobb, men jag läser betydligt mer sällan böcker högt för andra vuxna. I somras besökte jag en kompis på hennes landställe. Hon vill gärna börja läsa fler böcker. Under en av kvällarna var hon väldigt trött, men ville gärna läsa en stund i sin bok, och frågade om jag kunde läsa lite i boken. Jag läste högt ur En man som heter Ove av Fredrik Backman. En bok som jag själv läste för många år sedan. Hon tyckte väldigt mycket om att jag läste för henne och jag började fundera på varför jag så sällan läser högt för vuxna. Dumt att sluta med det.


23 kommentarer:

  1. hade också med Expeditionen. ska kanske försöka med Bornebusch. högläsning älskar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bornebusch var en väldigt positiv överraskning!

      Radera
  2. Låter som en mysig lässommar, trotts lite regn ;) jag håller med om högläsning; varför sluta när man blir vuxen!

    SvaraRadera
  3. Högläsning är en av de mysigaste sakerna man kan syssla med. Och mycket romantiskt! Min livspartner och jag brukar hålla igång något högläsningsprojekt större delen av tiden, även om det ibland blir långt mellan lässtunderna. Och Uusmas bok är fantastisk, tänk att folk orkar nörda ner sig så i sina projekt - respekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle också vilja ha ngt högläsnongsprojekt igång! Jag tycker också det är beundransvärt att arbeta så hårt med ett projekt.

      Radera
  4. Expeditionen och En man som heter Ove är otroligt bra böcker. Bornebusch bok ligger i min hög med böcker som skall läsas de närmaste månaderna.

    SvaraRadera
  5. Bornebuschs bok är jag faktiskt lite nyfiken på :)

    SvaraRadera
  6. Håller med! Högläsning även för vuxna borde man ägna sig mer åt!

    SvaraRadera
  7. Knepigt det där med alltför roliga böcker på allmänna färdmedel... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis! En kompis till mig satt och vrålskrattade rakt ut på tunnelbanan när hon läste "Brunstkalendern" av Emma Hamberg.

      Radera
  8. Högläsning för vuxna skulle jag vilja prova någon gång.

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga läsminnen :) Jag brukar inte sitta och bita mig i läppen dock, sitter och fnissar istället. Tycker det är värre när jag börjar gråta på bussen...

    SvaraRadera
  10. Jag har faktiskt läst alla dina böcker i din trio och jag kan bara instämma i att de är riktigt bra böcker! Högläsning låter väldigt mysigt! :)

    SvaraRadera