lördag 8 augusti 2015

Författare: Sunn Axelsson

I dagens DN skriver Karolina Ramqvist om författaren Sunn Axelsson, som skulle ha fyllt 80 år den 10 augusti. Hon berättar om hur som tonåring kom i kontakt med denna författare, som tidigt kritiserade att kvinnan stationerades i hemmet samt att männens möjligheter till att göra karriär var viktigare än kvinnans.

Jag ska nu visa min okunnighet och berätta att jag aldrig tidigare har hört talas om Sunn Axelsson. Hennes böcker har länge inte gått att få tag i, vare sig i bokhandlarna eller på internet. Dock blev jag nyfiken på henne efter att jag hade läst artikeln. Tre av Sun Axelssons böcker kommer nu i höst ut i en samlad volym, publicerad av Ordfront förlag. Det är böckerna Drömmen om ett liv, Honungsvargar och Nattens årstid som nu utkommer i nytryck som en samlingsvolym vid namn Ett eget liv. I böckerna beskriver Sunn Axelsson sitt liv; litterära möten med andra författare i Stockholm på 50-talet, varvas med upplevelser från Chile på 70-talet.


Jag ska läsa på lite mer om Sunn Axelsson, då jag blev nyfiken på hennes böcker. Karolina Ramqvist skrev så varmt om henne i artikeln och när en författare har påverkat en människa så mycket, känner jag att böckerna nog är värda att läsa.

Boken finns att köpa i tre olika färger och snygga omslag har de också. Jag tycker nog att det gröna omslaget är snyggast.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar