måndag 10 augusti 2015

Mjölkprodukter, frukt och potatis

Veckans tema i Lyrans tematrio handlar om böcker vars titlar innehåller något som går att äta, det vill säga tre böcker som alla har något ätbart i titeln. Jag tyckte det var kul att göra den här trion och kom på mina tre titlar nästan direkt.

Här är min matiga trio:

Crème fraîche -Suzanne Brogger:
Nästan en klassiker, där Brogger skriver om att skapa ett liv utifrån sin egna vilja, samt berättar om sin uppväxt. En bok som avhandlas mycket i Linda Skugges och Sigrid Tollgårds bok 1989.

Brogger i egen hög person. Jag lägger alltid upp bilder på böckerna,tänkte att jag kan lägga upp en bild på författaren idag:





Kunskapens frukt - Liv Strömquist:
Liv Strömquist har gjort en seriebok om kvinnans kön och om allt och lite till man kan tänka sig vilja veta kring det. Boken innehåller en del intressant fakta och jag kan tänka mig att det kan vara nyttigt för ungdomar som vill lära sig mer om kroppen och puberteten. Dock blir det lite "too much" på sina ställen.



Polis polis potatismos - Maj Sjöwall & Per Wahlöö:
Jag tycker mycket om både böckerna och filmerna om Martin Beck. Riktig fulkultur skulle en del säga, avkopplande att läsa och titta på för en trött hjärna, säger jag. Polis polis potatismos var den första polisdeckare jag läste, när jag började läsa vuxenböcker som barn.



26 kommentarer:

  1. Ganska kända böcker men inget jag kom på i skrivandes stund.

    SvaraRadera
  2. Polis polis potatismos har jag läst för länge sedan!

    SvaraRadera
  3. Sjöwall och Wahlöös deckare borde jag nog läsa någon gång.

    SvaraRadera
  4. jättefin trio! Sjövall&Wahlöö har jag läst för länge sedan, tror jag. de andra lägger jag till min långa TBR-lista

    SvaraRadera
  5. Brogger låter intressant, tack för tips :)

    SvaraRadera
  6. Varför har jag aldrig läst något av Sjöwall/Wahlöö? Hmm

    SvaraRadera
  7. ååå, tänkte inte på Brøgger.... bra!

    SvaraRadera
  8. Kunskapens frukt var ju jättebra! Jag gillar det vassa i Strömquists serier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev sugen på att läsa mer av henne eftee att ha läst den här, så det gav mersmak.

      Radera
  9. Polis, polis potatismos har jag nog faktiskt läst, men i så fall var det evigheter sedan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var länge sedan jag läste den också!

      Radera
  10. Har inte läst de här, men blir lite sugen på Kunskapens frukt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ganska annorlunda mot annat jag har läst.

      Radera
  11. Polis polis potatismos är den enda i din trio som jag läst. Har även sett filmen och alla andra filmer om Martin Beck. Gillar dem skarpt.

    SvaraRadera
  12. Intressant trio! Jag har läst 2 och 3 men inte 1.

    SvaraRadera