tisdag 4 augusti 2015

Sagor

Veckans Top ten tuesday handlar om fairytales och fairytales retellings.

Då jag inte har läst så många retellings av sagor, så valde jag att göra en lista på tio sagor jag tyckte om som barn.

1. Svansjön/Svanprinsessan
Jag såg filmen Svanprinsessan som baseras på Svansjön när jag var fem år. Egentligen är inte Svansjön en saga, mem jag fullkomligt älskade historien om den vackra flickan som förvandlastill en svan. Redan få tyckte jag mycket om fåglar:)

2. Alice i Underlandet - Lewis Carrol
Den här boken gavs ut i nyutgåva för några år sedan och hade så otroligt fina bilder. Jag lånade den på biblioteket, men bestämde mig sedan för att köpa den, då jag ville äga boken själv, men då hade den sålt slut på förlaget.

3. Prinsessan på Ärten
Prinsens mor lyckas aldrig hitta en riktig prinsessa att gifta bort sin son med. Hon placerar därför en ärta under fjorton tjocka madrasser och låter traktens flickor prova sängen, då enbart en riktig prinsessa kommer känna att hon ligger på en ärta.

4. Tomtebobarnen - Elsa Beskow
Jag tyckte väldigt mycket om Elsa Beskows böcker och det här var nog favoriten.



5. Solägget - Elsa Beskow
En favorit hos mig. För ett tag sedan hade ett barn på mitt jobb med sig boken Solägget och ville att vi skulle läsa den. Jag blev väldigt glad att även dagens barn,  får uppleva samma sagor som jag fick göra när jag var barn.




6. Nils Holgerssons underbara resa - Selma Lagerlöf
Den här boken förknippar jag mycket med min farmor och min pappa, som introducerade den för mig. När jag var lite äldre,  läste jag hela den tjocka boken själv.

7. Hans och Greta
Den här sagan älskade jag att få berättad för mig när jag var barn. Om barnen hans och Greta som går vilse i skogen och hannar hos den elaka häxan.

8. Rödluvan
En klassiker!

9. Sagan om vanten
Den här saken hörde jag första gången som vuxen, men tyckte mycket om den. Sagan handlar om några djur som alla försöker bo i samma vante.

10. Polly äter sylt - Russel Hoban
En bubblare på listan. Jag och en kompis samtalade om böcker vi gillade som barn häromdagen, och en av de första böckerna jag minns från min barndom. Grävlingen Polly vill inte äta något annat en bröd med sylt och får uppleva konsekvenserna av detta. I serien finns ävem böckerna Polly firar födelsedag och Polly får en liten syster.




När vi talar om sagor, kan jag även berätta att jag är väldigt sugen på att läsa Marissa Meyers triologi The lunar chronices, där klassiska sagor har gjorts om till dystopier. Böckerna i serien heter Cinder, Scarlett och
Cress, om nu någon inte visste det. Det känns lite som att jag är en av få som inte har läst den här serien än.

För övrigt älskade jag att hitta på sagor och berättelser när jag var barn och skrev många egna. Det är lite kul att läsa dem ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar