söndag 23 augusti 2015

Kvinnoalfabetet

Linda på bokbloggen Enligt O, som för övrigt är en väldigt bra blogg, jag har fått väldigt många boktips där, har startat ett kvinnoalfabet. Varje vecka är det en ny bokstav och utifrån den bokstaven ska man besvara ett antal frågor.

Förra veckan startade Kvinnoalfabet med bokstaven A och den här veckan är det bokstaven B. Jag var inte med förra veckan, då jag inte hade sett den här utmaningen då. Jag tänkte hursomhelst att jag skulle hoppa på nu, vilket jag hoppas är tillåtet.

Här är mina frågor och svar på bokstaven B:

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på B?

Louise Boije av Gennäs. Jag har visserligen bara läst en bok av henne; Stjärnor utan svindel, men den tyckte jag mycket om. Jag gillar att hon skriver om saker som går lite utanför normen. Hon använder även ett väldigt fint språk.



2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Bibi Andersson. En av mina favoritskådespelare. Hon kan verkligen göra väldigt många olika roller.

Här är trailern till Ingemar Bergmans film Persona, där Bibi Andersson spelar en av huvudrollerna.



3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på B som du har som förebild. Det kan vara en känd eller okänd kvinna inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Skådespelerskan Ingrid Bergman. Jag läste hennes biografi när jag gick i högstadiet, och när jag skulle söka till ett gymnasieprogram med teaterinriktning när jag började gymnasiet, använde jag mig av några tips som Ingrid lärde sig när hon sökte till teaterhögskolan. Dessutom anser jag att Ingrid var en väldigt duktig skådespelerska.

Stina Gardell har gjort en dokumentärfilm om Ingrid Bergman som har biopremiär i september. Den ska jag gå och se! Här är trailern till filmen Jag är Ingrid:



4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på B har du ännu inte utforskat?

Suzanne Brogger. Författaren bakom Creme fraiche, en klassiker inom feministlitteraturen. Jag har precis lånat hem boken från biblioteket och ska börja läsa den så fort som möjligt.


1 kommentar:

  1. Tack för fina ord om bloggen. Jag absolut älskade Stjänor utan svindel, men tyvärr tycker jag inte att hennes senaste böcker är lika bra. Håller också med om att Persona är riktigt bra.

    SvaraRadera