lördag 29 augusti 2015

Läser just nu

Idag tänkte jag visa vad jag läser för tillfället:

Konsten att ha sjukt låga förväntningar - Åsa Asptjärn:
Femtonåriga Emanuel lever efter mottot att alltid ha sjukt låga förväntningar på allting, då minskar risken att bli besviken. Han har en enda vän; klasskompisen Tore, som alltid har gröna gummistövlar. Emanuel känner dock att han mest umgås med Tore för att han inte har några andra vänner. När Tores pappa dör ser Emanuel sin chans att vidga sina sociala vanor och börjar umgås med klassens populäraste tjej Amelie och Bianca, som är ny i klassen. Han avslöjar då flera av Tores hemligheter för tjejerna, och Emanuels liv tar plötsligt en ny vändning.



Etthundra mil-Jojo Moyes:
Jess har det inte lätt. Hennes kille har stuckit, hon har två jobb för att få ekonomin att gå runt, hennes son Nicky blir mobbad i skolan och hennes dotter Tanzie är en matematikbegåvning, men Jess har inte råd att ge dottern den utbildning hon behöver. Den enda chansen för familjen att få råd till Tanzies utbildning är om Tanzie vinner en matematiktävling i Skottland. Som chaufför får de Ed, en man mitt i karriären som inte heller har det lätt.



Jag är ju så jävla easy going- Jenny Jägerfeldt:
Den här lyssnar jag på som ljudbok när jag promenerar till och från jobbet. Boken handlar om artonåringa Joanna, som är förälskad i den vackra Audrey som går i parallellklassen. Hon har ADHD och kämpar på med skolarbetet. Hemma sitter hennes mamma vid köksbordet och försöker skriva en bok och i soffan sitter hennes deprimerade pappa och tittar på frågesportsprogram på tv hela dagarna.  Familjen har väldigt ont om pengar och det är osäkert om de kommer ha råd att köpa medicin till Joanna nästkommande månad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar