tisdag 11 augusti 2015

Författare som jag läst flest böcker av


Veckans lista hos The brook and the bookish,  handlar om att lista de författare som du har läst flest böcker av. Hos mig blev det en ganska ordentlig blandning. Jag upptäckte att jag har haft olika perioder i livet då jag har varit insnöad på olika författare.

1. Selma Lagerlöf: 12 böcker
Jag plöjde Selma Lagerlöf när jag var i trettonårsåldern. Min farmor köpte många Selma-böcker till mig som jag fortfarande har kvar.

2. Martha Sandwall Bergström: 10 böcker
Författaren bakom böckerna om Kulla Gulla. En serie på tio böcker, som jag läste på sommarlovet när jag var elva år.

3. Virginia Andrews: 9 böcker
Jag har även haft en Virginia Andrews-period, då jag läste flera av hennes böcker, bland annat serien om Vindsträdgården.

4. Haruki Murakami: 9 böcker
En av mina favoriter, vars böcker till och med har fått en egen bokhylla hemma.

5. Carin Gerhardsen: 8 böcker
Har jag tjatat om tidigare här på bloggen.

6. Peter Pohl: 8 böcker
Jag har läst böcker av Peter Pohl vid många olika tillfällen, och har inte haft någon speciell period då jag har läst hans böcker, så som det har varit med flera andra författarna.

7. J.K Rowling: 7 böcker
Författaren bakom Harry Potter behöver kanske ingen närmare presentation.

8. Anita Eklund Lykull
En författare som skriver ungdomsböcker, som jag var insnöad på när jag gick på högstadiet.

9. John Ajvide Lindqvist: 6 böcker
En annan av mina favoritförfattare som skriver om skräck i förorten.

10. Vilhelm Moberg: 5 böcker
Utvandrarsviten och Raskens läste jag i nästan ett svep när jag var i tolvårsåldern.

6 kommentarer:

  1. De enda författare från din lista som jag läst är Selma Lagerlöf och Vilhelm Moberg, men inte så många att de kom med på min lista.

    SvaraRadera
  2. du har med två som jag helt enkelt glömde: Lagerlöf och Kulla - Gulla. de kunde ha stått på min lista också. evt. Moberg också, förresten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de har ju båda skrivit en del böcker.

      Radera
  3. visst blir man förtjust i vissa författare.

    SvaraRadera