måndag 15 juni 2015

Stockholm Stockholm stad i världen!

Veckans tematrio hos Lyran handlar om Stockholm. Uppgiften är att berätta om tre böcker som utspelar sig i Sveriges huvudstad. Här är min trio:

En dröm från att dö av Emelie Kalen Loxi:
En roman om psykisk ohälsa hos unga som båda bor i Stockholm. Båda huvudkaraktärerna Ellen och Zack lider av psykiska problem. En stark bok jag kan rekommendera!

Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell:
Gardells triologi om när sjukdomen HIV spred skräck på Stockholms gator behöver väl ingen närmare presentation. Även tv-serien som baseras på böckerna, är sevärd!

Flickan under gatan av Roslund och Hellström:
Ett fall som tar kriminalkomissarie Evert Grens och hans kollegor ner under Stockholms gator, till människorna som lever sina liv i underjordens gångar. Enligt mig är det här Roslund & Hellströms bästa bok.


11 kommentarer:

  1. En dröm från att dör är den enda jag inte läst av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Gardell känner jag till men inte de båda andra. författarparet Roslund och Hellström är bekant, men jag har inte läst något av dem. tror att jag började på Box 21 en gång, men jag tyckte att den var för otäck. om jag minns rätt

    SvaraRadera
  3. Roslund&Hellström är otäcka! Jag har inte läst Flickan under gatan. Jag har också jättesvårt att komma ihåg deras namn av någon anledning, när jag ska komma på vad de heter brukar det bli ungefär "Hellberg&Näsbjörn".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst deras tre första böcker och de är otäcka.

      Radera
  4. Har inte läst Gardells bok, men sett TV-serien. Den hade många fina poänger mitt i det sorgliga. Som när mamman till Rasmus talar med sin son om "den där homosexualiteten som du börjat med sedan du flyttat till Stockholm"... De där föräldrarna förstod inte mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också om tv-serien, dock vet jag att en del tyckte den var för obehaglig.

      Radera
  5. Det var nära att Roslund & Hellström fick vara med på min lista också :)

    SvaraRadera
  6. Har tänkt läsa något av Roslund och Hellström någon gång - och här fick jag ju nu ett bra tips! Tack! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag tycker att den här är den bästa av deras böcker.

      Radera
  7. Har inte läst någon av böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera