söndag 7 juni 2015

Början på slutet

Då var det söndag igen och dags för En smakebit på söndag

Jag läser för tillfället sista delen i Carin Gerhardsens serie om Hammarbypolisen; Falleri fallera falleralla. Gerhardsen härstammar för övrigt från mina hemtrakter Katrineholm. Jag kommer nog gråta när boken är slut, för jag har tyckt mycket om alla poliserna som jag har fått följa i serien. Särskilt min favoritpolis Hedvig Gerdin kommer jag att sakna...:)


När Falleri fallera falleralla tar sin början, är alla i polisgruppen ganska ledsna och trötta. Tidigare händelser har satt spår och skapat motsättningar i gruppen. Som grädde på moset ställs det inför två av de mest brutala morden som Sverige har skådat; en sextioårig kvinna och en liten pojke har blivit brutalt ihjälslagna med en hammare mitt på öppen gata.

Smakbiten kommer från sidan 82 och innehåller självklart min favoritpolis Gerdin och kollegan Andersson:

Gerdin kom tillbaka och slog sig ner i en fåtölj som knappt var värd namnet. Sitsen saknade tyg och bestod i princip av uppfläkt skumgummi.
-Du röker en del, känner jag, sa hon, och viftade med handen framför sig. Har du haft några haschpsykoser?
Rakt på sak, Gerdin i ett nötskal. När hon fann det lämpligt, och det var det bevisligen nu.
Du råkade inte händelsevis lägga märke till att det var fullt av ambulanser och polisbilar här utanför hela dagen igår?
-Jag kan ha sovit. Eller varit i...dimman.
Gerdin såg frågande på Andersson,,som nu i vanlig ordning förväntades veta allt om cannabis för att han spelade gitarr i ett rockband. Han bestämde sig i samma ögonblick för att han vid tillfälle skulle be Gerdin berätta allt hon visste om fåglar.  Eftersom hon hade ett skatbo på huvudet.

Jag vill även passa på att göra lite reklam för en bokbloggstafett om boktips inför sommaren, som pågår idag och som jag deltar i. Jag publicerar mitt boktips kl 15. Den som ligger bakom stafetten är Sofie.http://filo-sofie.blogspot.com/?m=0

En smakebit på söndag anordnas vanligtvis av bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Idag är det dock Astrid Terese som håller i arrangemanget. Titta gärna in på hennes blogg för att se vad andra bokbloggare läser.

28 kommentarer:

  1. Tack för smakbit! Har bara läst en bok i denna serie, som jag möjligen borde ge åtminstone en andra chans...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också du ska ge den en andra chans!

      Radera
  2. blir lite nyfiken på Gerhardsen. trevligt när man fäster sig vid någon av karaktärerna. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag lär nog drabbas av ngn "bookhangover" när den här serien är slut och karaktärerna inte kommer tillbaka.

      Radera
  3. Spennende smakebit! Alltid trist når gode ting tar slutt, spesielt bokserier man elsker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag försöker att läsa extra långsamt, så den räcker länge.

      Radera
  4. Denna boken ligger här och väntar på mig. Tror jag ska spara den till semestern! Trevlig söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du spännande läsning framför dig! Trevlig söndag till dig med!

      Radera
  5. Vill också läsa denna snart. Synd att det är hennes sista bok i serien. Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
  6. Jag läste den första delen i Hammarbyserien i år. Jag måste ta tag i och läsa de andra delarna också :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra!:) trevlig söndag!

      Radera
  7. Det hørtes ut som en fin serie. Det er fantastisk når man finner bøker som passer en helt perfekt og som er blir lei seg når slutter. Det er som regel gode bøker :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten - den här boken tyckte jag var en bra avslutning.

    SvaraRadera
  9. Den boken ligger här och väntar. Ser fram emot att läsa den, synd bara
    att det är sista delen i en mycket bra serie. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Hoppas Gerhardsen skriver en ny serie sedan:)

      Radera
  10. Takk for smakebit! Har knapt hørt om denne forfatteren, men skal være på vakt..

    SvaraRadera
  11. Har inte läst denna författarinna ännu. men har böcker av henne i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker de flesta böckerna i serien är helt ok. En del av mordgåtorna är sådär, men det är intressant att följa polisernas privatliv.

      Radera
  12. Står i bibliotekskön på den här. Längtar. Och önskar att fler människor var som Gerdin :)

    SvaraRadera
  13. Hm, jag har läst den första boken i serien, borde kanske fortsätta med serien... ;)

    SvaraRadera