torsdag 18 juni 2015

Mina tio favoritpoliser

När jag nyligen läste ut sista delen om Hammarbypolisen, och inte kommer få träffa min favoritpolis Hedvig Gerdin något mer, föddes tanken på att lista mina fiktiva mordutredare.

Här är min tio i topp-lista:

1. Hedvig Gerdin-Hammarbypolisen (Carin Gerhardsen)
All time-favourite:) Otroligt intelligent kommissarie som ofta kommer med sista avgörande pusselbiten när gruppen löser mord.


2. Urusla Andersson- serien om Sebastian Bergman (Michael Hjort & Hans Rosenfeldt)
Skarpsint kriminaltekniker med vass tunga.

3. Gunvald Larsson-Martin Beck  (Maj Sjöwall & Per Wahlöö)
Missar aldrig ett tillfälle till att avlägga en dräpande kommentar.

4. Hercule Poirot (Agatha Christie)
Jag har alltid tyckt om den lille mannen med hatten och portföljen.

5. Monica Figuerola-Milleniumtriologin (Stieg Larsson)
Tränar som en 

6. Vanja Lithner-serien om Sebastian Bergman (Michael Hjort & Hans Rosenfeldt)
Trasig inombords, men en väldigt duktig polis.

7. Linda Wallander-Wallander (Henning Mankell)
Kurt Wallanders dotter, som jag alltid har gillat, både i böckerna och i filmerna.

8. Jenny Hultin-A-gruppen (Arne Dahl)
A-gruppens högsta chef som har stenkoll på allt.

9. Thomas Andreasson-Morden i Sandhamn (Viveca Sten)
Huvudkaraktären i Viveca Stens böcker är sympatisk och inger ofta förtroende hos dem han förhör.

10. Jan Bublanski-Milleniumtrilogin (Stieg Larsson)
Ansvarig utredare för morden som den andra och tredje boken i Milleniumtrilogin handlar om, kör sin stil och och viker inte ner sig ens för chefsåklagaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar