måndag 1 juni 2015

Mödrar som inte alltid orkat vara mödrar

Veckans uppgift i Lyrans tematrio anknyter till Mors dag som var igår, och är:
Berätta om tre minnesvärda mödrar.

Då jag är intresserad av psykisk ohälsa, valde jag att skriva om mammor med olika psykiska svårigheter. Jag har valt att kalla min trio Mödrar som av olika anledningar inte alltid har orkat vara mödrar:

Mrs Winterson i Varför vara lycklig när du kan vara normal? av Jeanette Winterson:
I den här självbiografin berättar författaren om sin uppväxt och hur det var att växa upp med en mor som dels var en tyrann och även var djupt religiös. Mrs Winterson förvarade löständerna bredvid en revolver i köksskåpet och drog sig inte för att låsa sin dotter ute om hon hade misskött sig. En agressiv kvinna som är sårbar innerst inne.



Mia Spinelli i Francesca av Melina Marchetta:
Sjuttonåriga Francescas mamma Mia är radikalfeminist, en uppskattad lärare och har vanligtvis femhundra bollar i luften samtidigt. En dag kommer hon inte upp ur sängen. Francesca tvingas bevittna hur hennes levnadsglada mamma sjunker djupare och djupare in i en depression. En bok om ett allvarligt ämne, som skildras med en humoristisk underton.



Karin i Medan mamma sover av Ingrid Ollson:
Idas mamma Karin arbetar som överläkare, är vacker och trevlig mot alla och familjens hus har en perfekt skött trädgård. Idas mamma är dock gravt alkoholiserad och den enda som vet det är Ida. En gripande skildrig av medberoende och om kampen mot det egna samvetet.


19 kommentarer:

  1. Mrs Winterson är den enda jag känner till.

    SvaraRadera
  2. intressant trio! har läst Winterson och kan absolut tänka mig att läsa de andra båda

    SvaraRadera
  3. Instämmer i Mrs Calloways kommentar. Wintersons bok är otroligt bra, och de båda andra vill jag gärna läsa. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  4. Det var en intressant trio. Winterson har jag läst. De andra kände jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg att du också hade med henne, fast med en annan bok.

      Radera
  5. Jeanette Winterson bok känner jag till, men de andra var nya för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Båda de andra är mkt läsvärda.

      Radera
  6. Winterson är underbar! Men vilken tung trio...

    SvaraRadera
  7. hejsan :) tänkte bara kolla om det blev så att du gästbloggar hos mig på lördag ? jag har skrivit in dig i kalendern 6.6 men kommer inte ihåg om vi spikade fast det :) säg gärna till ifall du inte har möjlighet att få färdigt ditt inlägg till på fredag :) ha en bra vecka ! / Liza - iregnet.blogspot.fi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svarat i din blogg! Jag gästbloggar gärna på lördag:)

      Radera
  8. Bra trio, den första är riktigt bra (puh! man måste ju vara inloggad här för att kommentera?!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad bra att du frågade om inloggningen, jag hade helt missat att man var tvungen att vara inloggad för att kommentera. Nu har jag ändrat:)

      Radera
  9. Varför vara lycklig när du kan vara normal? har jag varit nyfiken på väldigt länge.

    SvaraRadera
  10. Jag tyckte den var lite svår att komma in i, men när jag väl gjorde det, blev den bra.

    SvaraRadera
  11. Jag har nummer två men oläst men skulle gärna läsa de andra med.

    SvaraRadera
  12. Den första är jag riktigt nyfiken på och den andra är också en fantastik bok som skildrar ett svårt ämne på ett fint sätt.

    SvaraRadera