tisdag 9 juni 2015

Fiktiva bröllop

Veckans tema hos Kulturkollo är bröllp, mycket med tanke på det stundande prinsbröllopet. Frågorna som Kulturkollo ställer, är:

Vilket är ditt fiktiva favoritbröllop?
Vilka två fiktiva karaktärer är inte men borde vara gifta med varandra?
Det kan vara karaktärer från helt skilda böcker/filmer men som du av någon anledning tycker skulle funka klockrent ihop.

Den första frågan, tyckte jag var svår, då jag uppenbarligen inte har läst så många böcker där det förekommer bröllop. Men ett bröllop jag minns tydligt, är det mellan Kristin och David i Denise Rudbergs roman Väninnan. David har innan vigseln, slagit vad med sina kompisar, som har sagt att han ska få tusen kronor för varje sekund han väntar med att svara ja när prästen har ställt frågan om han tager Kristin till sin äkta maka. Så ska jag göra om jag gifter mig. Skämt åsido, men det här var ett bröllop jag minns tydligt.



Två fiktiva karaktärer som jag tycker borde vara gifta med varandra, är Hermione från Harry Potter och Minoo från Engelsforstriologin, det vill säga böckerna Cirkeln, Eld och Nyckeln.
Båda två är smarta, pålästa och tycker om att läsa. Dessutom är de båda häxor. De skulle nog ha mycket att prata om och kunna besöka bokmässor tillsammans. Sedan tror jag att Hermione skulle lära Minoo att våga ta för sig lite mer.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar