lördag 20 juni 2015

Recension: Anna and the french kiss



Bok: Anna and the french kiss
Författare: Stephanie Meyer
Förlag: Usborne publishing
Antal sidor: 400 sidor
Favoritkaraktär: Etienne St. Clair

Första meningen: Here is everything I know about France; Madeline and Amelie and Moulin Rouge.

Story:
Sjuttonåringa Annas pappa bestämmer sig för att Anna ska tillbringa ett skolår i Paris. Anna är inte alls positivt inställd till att åka då hon tycker hon har det bra hemma i Atlanta med bästa vännen, ett extrajobb och en potentiell pojkvän i Toph, en kille hon har lärt känna på jobbet.

Väl framme i Paris, blir hon snabbt kompis med den Beatlesälskande Meredith, som välkomnar Anna in i sitt kompisgäng. I gänget finns Etienne St.Clair; en smart kille med det vackraste hår Anna har sett. Tyvärr har han flickvän; en tråkig och självgod tjej vid namn Ellie. Anna blir snart förälskad i Etienne och kan inte sluta tänka på honom. Men han är tillsammans med Ellie och Anna har Toph hemma i Atlanta som väntar på henne.

Recension:
Precis innan jag började läsa den här boken, hade jag läst recensioner av den både hos Lotten och hos Tina. Jag har även hört väldigt mycket gott om den här boken både på goodreads och på andra bokbloggar, en del anser att det är det bästa de har läst.

Jag var som vanligt rädd att jag skulle ha för höga förväntningar på boken, men jag tyckte om den. Det är en riktig "feel good"-bok om den första riktiga kärleken. Jag blev glad av att läsa den. Jag har aldrig varit i Paris och har nu blivit väldigt sugen på att åka dit. Det kändes även som att jag läste boken under rätt tillfälle i livet.

Det finns dock några aspekter i boken som hade kunnat förbättras. Jag tycker att boken många gånger är lite väl förutsägbar. Det är vid vissa tillfällen väldigt uppenbart vad som konmer hända. Jag håller även med Lotten om att det finns frågetecken kring bloggen om film som Anna driver. Hon har en ganska framgångsrik blogg, men det förekommer inte ett enda tillfälle i boken då det står att Anna bloggar. Som Lotten skriver, så tar det en del tid i anspråk att driva en seriös blogg och då är det lite underligt att Anna aldrig tycks lägga ner någon tid på bloggen.

Boken ger en väldigt bra inblick i hur det kan vara att gå på internatskola. Jag tycker även att boken skildrar vanliga problem som tonåringar kan uppleva; kärleksbekymmer, kompisbråk, tröttsamma klasskamrater, lärare som öser läxor och prov över sina elever och jobbiga föräldrar.

Det förekommer även en hel del mat och ätande i boken. Till och med jag, som aldrig äter när jag läser, blev sugen på mat när Anna och Etienne äter paninis med ost som bara smälter i munnen, samt när Anna och hennes kompisgäng beställer våfflor med nutella. Jag blir även väldigt inspirerad att besöka bokhandeln Shakespeare & Co, en bokhandel i Paris som enbart säljer böcker på engelska, efter att ha läst om Annas besök där.

Även karaktärerna är lätta att tycka om, och det finns ett rikt persongalleri. Annas bästa kompis Bridgette som spelar trummor, Josh som skippar skolan för att hellre sitta och teckna och Meredith, som har väggarna på sitt rum täckta av bilder på Beatles.

Om man letar efter en lättläst "feel good"-bok om kärlek och vänskap nu till sommaren, passar Anna and the french kiss utmärkt.

Jag kommer förmodligen läsa mer av Stephanie Perkins. Båda hennes andra böcker Lola and the boy next door samt Isla and the happily even after känns också som lättlästa böcker att bli glad av.

2 kommentarer: