fredag 26 juni 2015

Falleri fallera falleralla


Bok: Falleri fallera falleralla
Författare: Carin Gerhardsen
Förlag: Norstedts
Serie: Hammarbypolisen, del 8
Antal sidor: 428 sidor
Favoritkaraktär: Hedvig Gerdin

Första meningen: Vinterkvällen var kall och gnistrande vacker.

Story:
Sista delen i serien om Hammarbypolisen. Kriminalkomissarie Conny Sjöberg och hans kollegor får ett dubbelmord på sitt bord; en äldre kvinna och en liten pojke har blivit ihjälslagna med en hammare mitt på öppen gata. Samtidigt går polisgruppen vid Hammarbypolisen igenom en tuff period. Det förekommer osämja inom gruppen och Sjöberg blir pressad från många håll, samtidigt som en mördare går fri på Stockholms gator.

Recension:
Jag tycker om serien om Hammarbypolisen och tycker det är tråkigt att det här är sista boken. Mordgåtan i den här boken är en av de bättre i hela serien. Det är inte för krångligt, och alla trådar knyts samman mot slutet. Däremot kan jag sakna inblicken i polisernas privatliv, som det har funnits mer av i de tidigare böckerna. Poliserna Hedvig Gerdin och Jamal Hamad får lite större roller, men jag hade gärna följt de andra poliserna i gruppen lite mer utanför arbetet.

Falleri fallera falleralla är mörk. Den känns mer mörk och dyster än vad de tidigare böckerna är. Mordet som sker är riktigt kallblodigt och det är tydligt att flera av poliserna i gruppen mår psykiskt dåligt av olika anledningar. Men ändå så älskar jag Gerhardsens förmåga att skriva riktiga bladvändare. Boken går inte att lägga ifrån sig, utan jag tänkte hela tiden: "jag ska bara läsa en sida till". Boken kryper även in under skinnet och jag gick och funderade på vem mördaren var och analyserade kärlekshistorier som förekommer, när jag inte läste.

Utmaningar 2015:
Falleri fallera falleralla är juni månads bok för mig i Spänningsutmaningen.

9 kommentarer:

  1. Har länge tänkt läsa Carin Gerhardsens böcker, men det tycks inte bli av :)

    SvaraRadera
  2. Jag har läst den också men tyckte inte den var lika bra som de andra.

    SvaraRadera
  3. Jag har gillat alla dessa böcker i den här serien. Synd att den tog slut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Jag hade gärna läst fler böcker i serien!

      Radera
  4. Har bara läst en Gerhardsen, men fastnade inte för den. Funderar dock på att ge den här bokserien en andra chans. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra! Jag blev inte helt "frälst" förrän jag hade läst typ fyra böcker i serien.

      Radera
  5. Jag ska just ge mig på den sjunde i serien, trist att en bra serie tar slut!

    SvaraRadera