söndag 28 juni 2015

Ny spänningsroman i En smakbit på söndag

För det första; Nu har jag semester i en vecka! Sedan ska jag jobba i en vecka och därefter ha tre veckors semester till.

Jag brukar varje sommar köpa en sommarpresent till mig själv. I år valde jag mellan att köpa ett våffeljärn eller att köpa en ny bok. Jag valde faktiskt att köpa båda två, för jag tycker jag har gjort så bra ifrån mig på jobbet det här läsåret.



Boken jag köpte var Den första lögnen av Sara Larsson. Jag såg den för ett tag sedan i bokhandeln och blev nyfiken och nu bestämde jag mig för att köpa den.
Boken handlar om sextonåriga Josefin som utsätts för en gruppvåldtäkt av tre killar som går i hennes klass; Oskar, Rickard och Jonas. Under rättegången som följer blir alla tre friade.

Många år senare lever Oskar ett lugnt liv med fru och barn. Då börjar han plötsligt få hotfulla sms och mail.
Jag har precis börjat läsa boken, så min smakbit kommer från det ett stycke på första sidan:

Hon biter ihop och gör ett nytt försök att ta sig ur sängen. För först det ena, sedan det andra benet över sängkanten. Svajar till när hon äntligen står på golvet, tar stöd med ganden mot väggen för att inte trilla. Hon tittar sig omkring, kläderna syns inte till, bara ett hopknölat lakan med stänk av blod. De röda fläckarna framkallar minnesfragment från natten. Hon trycker undan dem, vill inte minnas, vill bara komma härifrån.


Titta gärna in på Flukten fra virkeligheten för att se vad andra bokbloggare läser.

34 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om hennes Udda och har tänkt att jag ska läsa något mer. Kanske får det blir denna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst ngt av henne innan, det här är första gången.

      Radera
  2. Den kan jag tänka mig. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Än så länge är den bra, men lite obehaglig.

      Radera
  3. stackars flicka! låter förfärligt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Låter som en obehaglig men bra bok.

    SvaraRadera
  5. Den här är jag lite nyfiken på, trots att den verkar obehaglig. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  6. Har inte läst något av henne tidigare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är första gången för mig också!

      Radera
  7. Har hört mycket bra om den här boken så tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag har också hört mkt bra om den!

      Radera
  8. Har hört talas om författaren, men har inte kommit mig för att läsa henne ännu. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller läst ngt av henne tidigare.

      Radera
  9. Den ska vi läsa i vår bokcirkel men lite jobbigt att läsa sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Spännande att ni läser den i en bokcirkel, ni kommer nog ha mycket att diskutera.

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Önskar dig en fortsatt fin söndag! :)

    SvaraRadera
  11. Denna bok är jag lite nyfiken på! Tack för smakebiten och ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten, den här tyckte jag var en bra debut.

    SvaraRadera
  13. Jag har länge varit sugen på hennes böcker, men än har det inte blivit av. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  14. Låter som en obehaglig bok. Har inte läst något av henne (ännu).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ganska otäck. Jag varvar den med en lite gladare bok!

      Radera
  15. For en grufull opplevelse. Det høres nesten litt ut som begynnelsen på en Jussi Adler-Olsen krim(deckare) dette. Fin gave du har kjøpt deg, gaver man kjøper til seg selv er som regel alltid veldig bra ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland behöver man ge ngt till sig själv! Jag har bara läst en bik av Adler-Olsen, men har tänkt läsa flera.

      Radera