söndag 7 juni 2015

Bloggstafett-böcker att läsa i sommar: Antiloper



Då var det min tur att avge mitt bidrag i Sofies bloggstafett om Bokbloggares bästa boktips inför sommaren. Innan mig bloggade breakfastbookclub om sina tankar kring sommarböcker.



Jag tipsar om boken Antiloper av Ester Roxberg. Boken handlar om Astrid och Ellen som är i övre tonåren. Tjejerna bor i en liten stad, och de lär känna varandra under första dagen i gymnasiet. De är ganska olika; Astrid är ganska osynlig i klassen, lyssnar på indierock och drömmer om att bli rockstjärna precis som sin stora idol PJ Harvey. Ellen är duktig i friidrott, snygg och populär hos killarna. Ändå blir Astrid och Ellen oskiljaktiga. Men på vårterminen i trean går Ellen in i en djup depression och försvinner längre och längre bort från Astrid, som hjälplöst bara kan se på. Astrid slits mellan att ställa upp för den deprimerade Ellen och att följa sina egna drömmar om att lämna den lilla byn de bor i och bli artist.

Den här boken visar på hur det kan vara att ha en nära vän som går in i en djup depression. Den visar även på hur motsägelsefullt det kan vara med psykisk ohälsa: Vissa dagar går Ellen inte ens upp ur sängen. Andra dagar kan hon dyka upp på klassfester och dansa så att hon trollbinder alla killarna.

Boken visar också på hur svårt det kan vara att våga sticka ut, gå sin egen väg och följa sina drömmar, även fast omgivningen bara skakar på huvudet.

Även om ämnet boken behandlar är djupt, är den ändå skriven med en positiv inställning till livet. Det förekommer även många referenser till musik, då det är ett särskilt tips till den som lyssnar mycket på musik, och då främst indiepop och rock.

Näst på tur efter mig i stafetten är Hannah som publicerar sitt inlägg kl 16.
Ikväll kör även Sofie en snabbrepris av stafetten.

6 kommentarer:

  1. Oo, bra boktips!
    Tack för ditt inlägg till stafetten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Tack för att du anordnade den här stafetten!

      Radera
  2. Den har jag haft i hyllan ett tag och varit nyfiken så länge ... ska nog försöka ta tag i den saken i sommar, som du tipsar ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte mkt om den. Sträckläste hela!

      Radera
  3. Den står i min hylla också! Kanske dags att läsa den nu.

    SvaraRadera