fredag 24 juli 2015

Underground och quotes av Haruki Murakami

En av mina favoritförfattare är den japanske Haruki Murakami. Jag tycker alltid om huvudpersonerna i hans böcker och gillar hur han blandar surrealism med verklighet. Min favoritbok av honom är Norwegian wood, som dessutom är en av de bästa böcker jag har läst.

Haruki Murakamis senaste bok Underground har precis kommit ut i pocket. Det här är Murakamis första reportagebok eller faktabok, den hör genren heter non-fiction på engelska. I Underground skriver Murakami om en av de största terrorattentaten i mordern tid; en gasattack i Tunnelbanan i Tokyo som skedde 1995. Tolv personer omkom och tusentals skadades. I boken studerar Murakami händelsen och möter personer som var med då det skedde.

Bild lånad från Bokus


Jag skulle gärna vilja läsa den här boken och se hur Murakami skriver non-fiction.

Idag letade jag citat på internet, då jag  håller på att göra en vägg full med citat hemma och då hittade jag flera väldigt bra citat från Murakamis böcker. Jag tänkte dela med mig av några här nedan. Dessa kommer absolut att finnas med på min vägg. Alla citat nedan, och även bilden på Murakami, har jag lånat från Goodreads. Mina favoriter är de två första:)

If you only read the books that everyone else is reading, you can only think what everyone else is thinking.” ― Haruki Murakami, Norwegian Wood

If you can love someone with your whole heart, even one person, then there's salvation in life. Even if you can't get together with that person.” ― Haruki Murakami, 1Q84
I've always done whatever I felt like doing in life. People may try to stop me, and convince me I'm wrong, but I won't change.― Haruki Murakami, What I Talk About When I Talk About Running

I wasn't in love with her. And she didn't love me. For me the question of love was irrelevant. What I sought was the sense of being tossed about by some raging, savage force, in the midst of which lay something absolutely crucial. I had no idea what that was. But I wanted to thrust my hand right inside her body and touch it, whatever it was.― Haruki Murakami, South of the Border, West of the Suntags

In the world we live in, what we know and what we don't know are like Siamese twins, inseparable, existing in a state of confusion.― Haruki Murakami, Sputnik Sweetheart


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar