söndag 5 juli 2015

Matnyttiga länkar

Sommarvärmen håller i sig!!! Dock har jag hört att det ska regna imorgon, söndag, och bli lite sämre väder nästa vecka. Men oavsett vad det blir för väder, tänkte jag tipsa om några länkar, tv-serier och annat som man kan sysselsätta sig med i sommar, om man går sysslolös:

Saltön på SVT/SVT-öppet arkiv:
De visar Saltön i repris i SVT 1, kl 20 på fredagar. Saltön baseras på Viveca Lärns böcker i serien med samma namn. Jag minns att jag läste de fyra första böckerna i serien om Saltön på sommarlovet då jag var femton år, och tyckte mycket om karaktärerna i böckerna. Tv-serien baseras på de två första böckerna i serien; Midsommarvals och Hummerfesten, och finns även att se på SVT:s öppna arkiv.




Ett fall för Vera på SVT1:
På fredagar kl 21.30 visar SVT serien Ett fall för Vera, som baseras på Ann Cleaves deckare om komissarien Vera. Jag har sett det första avsnittet och kan inte bestämma mig för om jag gillar serien eller inte. Den känns väldigt mörk och Vera påminner lite om Mankells Kurt Wallander; bor ensam i en stuga "in the middle of nowhere" och gillar att pimpla whiskey. Däremot fastnade jag för hennes yngre manlige kollega, vars namn har flugit bort ur mitt minne för tillfället. Han verkar både sympatisk och skärpt.

Bild lånad från svt.se


Läs-a-lot:
Elin och Nelly har en Läs-a-lot, som startar nu på måndag och pågår under en vecka. Läs mer på respektive blogg.



De här två böckerna tänker jag börja läsa i läsutmaningen: Du glömde säga hej då av Sarah Dessen och I grunden utan skuld av Viveca Sten. Därefter kommer jag troligtvis läsa böckerna i Jenny Hans Sommaren då jag blev vacker-trilogi, men jag får se, jag gillar ju inte att planera min läsning för mycket i förväg.

Sommarutmaning:
Emme & Zozzo på Bokzoem har en sommarutmaning, där man kan göra olika utmaningar.

Boktips i Ring så spelar vi:
I morse i radioprogrammet Ring så spelar vi i P4, bad de lyssnarna om boktips inför sommaren. På programmets facebooksida finns väldigt många boktips. För övrigt älskar jag Ring så spelar vi, frågeleken där folk från hela Sverige ringer in och pratar om vädretm Skämt åsido, jag är uppvuxen med det programmet och lyssnar på det varje lördag. Även programledaren Lisa Syrén är helt underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar