lördag 18 juli 2015

3 gånger YA

Här kommer tre minirecensioner på tre ungdomsböcker jag har läst på sistone; Pappersstäder, Sommaren då jag blev vacker och Du glömde säga hej då.



Bok: Pappersstäder
Författare: John Green
Förlag: Scandbok AB
Antal sidor: 363 sidor
Favoritkaraktär: Quentin
Första meningen: Enligt mitt sätt att se det får alla uppleva ett mirakel.



Story:
Quentin går sista året på High school och är hemligt förälskad i sin jämnåriga granne Margo. En kväll knackar Margo på Quentins sovrumsfönster och ber honom att hjälpa till med ett uppdrag; hon ska hämnas på alla som varit elaka mot alla och behöver Quentin som assistent. Uppdraget tar hela natten. Dagen efter är Margo försvunnen och ingen vet var hon är. Ganska snart hittar Quentin dock små ledtrådar som Margo lämnat efter sig. Han bestämmer sig för att försöka hitta henne.
Recension:
Den här boken är väldigt lättsam och rolig att läsa. Det finns ett väldigt stort persongalleri, fullt av karaktärer jag tyckte om. Många av karaktärerna är liksom sig själva; de bryr sig inte om vad omgivningen tycker om dem. Vid ett flertal tillfällen skrattade jag högt när jag läste.
Jag blev lite beskviken på slutet; jag hade väntat mig mer. Jag är väldigt förtjust i The fault in our stars, både boken och filmen, som också den är skriven av John Green och hade höga förväntingar. Jag anser inte att Pappersstäder når upp till samma nivå som TFiOS, men den var absolut läsvärd och jag ser fram emot att se filmen som snart kommer på bio.



Bok: Sommaren då jag blev vacker
Författare: Jenny Han
Förlag:B Wahlströms bokförlag
Antal sidor: 250 sidor
Favoritkaraktär: Jeremiah

Första meningen: Vi har kört i ungefär sjutusen år.
Story:
Varje sommar åker Belly tillsammans med sin mamma och sin storebror Stephen till mammans vän Susannahs sommarstuga som ligger vid havet. Där bor även Susannahs söner Conrad och Jeremiah, som är lite äldre än Belly. Belly är nu sexton år och får för första gången följa med de äldre killarna på fester. Hon är sedan många år djupt förälskad i Conrad. Under den här sommaren blir allt annorlunda; Belly har blivit äldre och får nu uppleva att killar tittar på henne på ett sätt de inte har gjort tidigare, och hur det kan vara när familjehemligheter uppdagas.

Recension:
Den här boken passar perfekt att läsa på sommaren, då den utspelas under ett sommarlov och är väldigt lätt att komma in i. Boken skildrar på ett fint sätt hur det kan vara att uppleva den första kärleken. Dock irriterar jag mig ibland på huvudkaraktären Belly. Jag upplever henne som dryg och lite barnslig vid vissa tillfällen, som när hon avsiktligt försöker förstöra för Conrad när han har tagit med sig en tjej hem. Hon känns även respektlös mot sin pojkvän.

Trots det var boken trevlig att läsa sittandes i en solstol och jag kan absolut tänka mig att läsa de andra två böckerna i serien Sommaren då jag blev vacker.


  
Bok: Du glömde säga hej då
Författare: Sarah Dessen
Förlag: Raben & Sjögren
Antal sidor: 432 sidor
Favoritkaraktär: Deb

Första meningen: Bordet var kladdigt,  det var ett flottigt fingeravtryck på mitt glas och vi hade suttit i tio minuter utan att se skymten av någon servitris.

Story:
Maclean och hennes pappa har flyttat mycket, och varje gång Maclean har börjat i en ny skola har hon själv bestämt vilken sorts tjej hon vill vara. Hon har varit allt ifrån den populära cheerleadern till den ordningsama elevrådsordföranden. Men när hon flyttar till Lakewiev, kan hon bara vara sig själv och måste ta reda på vem den riktiga Maclean är.

Recension:
Jag har länge velat läsa någon bok av Sarah Dessen och när Kulturkollo listade de hundra bästa ungdomsböckerna någonsin, fanns den här boken med på listan och därför valde jag att läsa den.

Till en början hade jag lite svårt att komma in i boken, då jag upplevde att det inte hände så mycket. Men efter ett tag greppade boken tag i mig; jag var fast och kunde knappt sluta läsa.

Det jag tyckte om var att det var flera parallella intriger i boken; Macleans problematiska relation med sin mamma, hennes försök att hitta nya vänner, hennes kärlek till sin granne Dave, arbetet med ett nytt projekt hon blir indragen i, samt hur det ska gå för restaurangen som Macleans pappa har tagit över. Dessutom finns det ett stort persongalleri med många härliga karaktärer. Jag tycker särskilt mycket om hur författaren framställer Macleans klasskompis Deb. Till en början beskrivs hon som en nobody, men sedan visar det sig att hon har kunskaper om allt möjligt och målas därefter bit för bit målas upp som en riktigt rolig och intressant tjej.

Kort och gott kan alla de här böckerna rekommenderas som sommarläsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar