måndag 20 juli 2015

Crime time

Jag har då sökt med ljus och lykta för att hitta en ny deckarserie att följa, nu när jag har läst slut på min favoritserie Hammarbypolisen, som är skriven av Carin Gerhardsen. Jag har hittat några serier, som jag har läst en eller flera böcker i, som jag absolut vill fortsätta följa.

Serien om Jana Berzelius av Emelie Schepp. Huvudpersonen är åklararen Jana, en ganska ensam och viljestark kvinna i trettioårsåldern. Serien kretsar även kring några poliser. Jag tror att en av poliserna; Mia Bolander, ligger bra till för att kunna bli min nya fiktiva favoritpolis efter Hedvig Gerdin, även om Mia känns lite mer tragisk. Recension på den första boken i serien; Märkta för livet finns att läsa här.



Morden i Sandhamn av Viveca Sten:
Jag har av någon anledning varit lite skeptisk till Viveca Stens böcker, dock vet jag inte riktigt varifrån skepsisen kommer. För några veckor sedan såg jag filmatiseringen av den andra och den tredje boken i serien när de gick på tv, och tyckte de var ganska bra. Under sommarens läs-a-lot, läste jag den första och den tredje boken i serien; I det lugnaste vatten och I grunden utan skuld. Jag tyckte inte om den första boken, men gillade den tredje och tyckte den var  betydligt bättre än tv-serien. Jag har läst lite om den fjärde boken och den  verkar också spännande.



Serien om Fredrika Bergman - Kristina Ohlsson.
För särkert fem år sedan, läste jag den första boken i Kristina Ohlssons serie om Fredrika Bergman. Jag minns att jag upplevde boken som lite obehaglig och ville därför till en början inte läsa flera av de böckerna. Nu under sommaren fick jag dock för mig att ge serien en andra chans, och läste den andra boken Tusenskönor, som jag tyckte om väldigt mycket. Jag tänkte skriva en recension på den under veckan. Boken var välskriven, med en väl genomarbetad intrig och jag tycker att Fredrika Bergman är hur häftig som helst. Dessutom är böckerna i den här serien, väldigt snygga.

Kristina Ohlssom har förutom den här serien, även skrivit böckerna Lotus blues och Mios blues, som har förekommit på många bokbloggar.




Jag har även samlat på mig de fyra första böckerna i Anna Janssons deckarserie om polisen Maria Wern. Precis som med morden i Sandhamn, har jag sett några av de här böckerna som tv-serier och tyckt om dem.
Jag har även blivit tipsad om Sofie Sarenbrandts böcker om Emma.

Så nog finns det lämpliga kandidater till att efterträda serien om Hammarbypolisen. Här var några av mina tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar