måndag 25 maj 2015

Sjöwall & Wahlöö



När jag var på Akademibokhandeln för ett tag sedan, såg jag att det har kommit nya utgåvor av Maj Sjöwall och Per Wahlöös böcker om Martin Beck. Det finns totalt tio böcker i serien och författarparet som även var ett par privat, skrev nio av böckerna tillsammans. Under tiden de skrev den tionde boken, avled Per Wahlöö och Maj Sjöwall skrev då färdigt den boken själv.

Jag har läst två böcker i serien; Polis, polis, potatismos och Den skrattande polisen. Jag tyckte om båda, även om Den skrattande polisen kanske innehöll lite väl mycket hjärnsubstans på väggarna för min del. Jag kan dock tänka mig att läsa fler av böckerna i serien och funderar på att köpa några från den här upplagan. Jag tycker väldigt mycket om filmerna om Martin Beck, både de som baseras på de här böckerna, där Gösta Ekman spelar Martin Beck,  samt de nyare som baseras på karaktärerna från böckerna, med Peter Haber och Mikael Persbrandt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar