torsdag 14 maj 2015

Nytt i hyllan!

Äntligen är jag ägare till Fangirl och till Anna and the french kiss. Nu ska här läsas böcker på engelska!



Jag var på Akademibokhandeln i city idag och köpte då båda de här böckerna.  Jag skulle verkligen kunna gå runt en hel dag i en bokhandel, jag älskar att traska omkring och titta på alla böcker.

På väg hem gick jag in på Bokskotten och köpte en DVD på rea. De halvt dolda är en tv-serie som gick för några år sedan på SVT. Jonas Gardell har skrivit manus och Simon Kaijser har regisserat, det vill säga samma duo som ligger bakom Torka aldrig tårar utan handskar, som säkert har rullat minst tio gånger här hemma och jag gråter lika mycket varje gång jag ser serien eller läser böckerna.



I De halvt dolda får vi följa några personer under två årtionden: David är femton år, mobbad i skolan och vågar inte berätta för någon att han är homosexuell, tre bröder förlorar sin mamma i en tragisk olycka och måste nu växa upp med sin djupt religiösa och smått fanatiske pappa, ett par i trettioårsåldern är beredda att gå över lik för att de ska lyckas skaffa barn, och femtonårige Linus är nazist och lever med sin gravt alkoholiserade mamma.

Jag tyckte väldigt mycket om den här serien när den gick på tv, även om den är obehaglig att se och innehåller otäcka scener. Även om Jonas Gardell har skrivit mycket om både homosexualitet och religion i sina böcker tidigare, är den här serien något helt annat. Dessutom gör skådespelarna fantastiska insatser, särskilt alla de unga killarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar