onsdag 6 maj 2015

Recension: Kristalläpple



Bok: Kristalläpple
Författare: Ebba Range
Förlag: Litet förlag
Antal sidor: 313 sidor
Favoritkaraktär: Rita
Första meningen: Den lilla platsen i min barndoms hyreshus är som en belyst estrad.
Story:
Sextonåriga Hillevi är upp över öronen förälskad i sin två år äldre pojkvän Alaska. Hela Hillevis liv får dock en oväntad vändning när Hillevis tvillingsyster Myntha tar livet av sig. Hillevi förstår ingenting; Myntha var levnadsglad, tränade stenhårt för att bli fotbollsproffs och umgicks mycket med pojkvännen Ib. Hillevi börjar nysta i systers mystiska död och en länge väl bevarad familjehemlighet uppdagas sakta. Fyrtio år senare återvänder Hillevi till platsen där allt hände och minnena kommer åter.
Recension:
Jag träffade Ebba Range när bokhandeln där jag bor anordnade en författarpromenad i julas. Jag hade aldrig hört talas om vare sig henne eller boken, men blev intresserad när jag läste bokens baksidetext.
Karaktärerna i boken är alla väldigt trovärdiga. Det finns ett stort persongalleri, med många intressanta personer. Ebba Ranges storebror tog livet av sig när Ebba var tonåring. Det känns som om Ebba verkligen vet vad hon skriver om när hon berättar om Hillevis tankar och känslor kring systerns självmord. Hon beskriver även väldigt ingående om hur det kan kännas att uppleva den första kärleken.
I boken finns även väldigt målande miljöbeskrivningar. Läsaren kan verkligen uppleva hur det var att bo i Hökarängen på 60-talet; alla synintryck och alla dofter. Ibland kan dock alla miljöbeskrivningar göra att boken blir lite seg. Under bokens andra del går handlingen dock framåt väldigt snabbt och jag kände att jag hela tiden ville läsa vidare.
Boken har även ett väldigt bra slut, då det är överraskande. Det här är en bok om ett viktigt ämne, det finns inte så många böcker om självmord bland unga samt om anhöriga till unga som har tagit livet av sig.
Status i utmaningarna 2015:
Ebba Range var med i min boktolva 2015, så nu kan jag bocka av ytterligare en författare där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar