lördag 25 april 2015

Liebster award

Som den sista bokbloggaren i världen, ska jag göra Liebster award. Jag har blivit utmanad av Evelina på Ewelinas bokblogg. Liebster award går till så att man blir nominerad av en annan bokbloggare och ska svara på elva förutbestämda frågor som bokbloggaren har skrivit. Här är mina svar:

Vilka böcker läser du nu och vad tycker du om dem?
För tillfället läser jag Kristalläpple av Ebba Range och Rövardotter av Jackie Ferm & Ola Brising. Jag tycker om båda böckerna, även om de tar upp tunga ämnen. Kristalläpple handlar om sextonåriga Hillevi, vars tvillingsyster tar livet av sig. Rövardotter är bloggaren och dokusåpadeltagaren Jackie Ferms biografi om hur det var att växa upp med en pappa som benämnts som Sveriges farligaste man; bankrånaren Lars - Inge Svartenbrandt.

Vilka böcker ser du särskilt fram emot att läsa i sommar?
I sommar ska jag försöka läsa en eller flera böcker av Sarah Dessen. Jag har inte läst något av henne och jag har hört att hennes böcker passar att läsa under varmare årstider, då många av hennes böcker utspelar sig på sommaren.
Annars har jag inte bestämt vad jag ska läsa i sommar. När jag har semester brukar jag läsa det jag för tillfället känner för.

Läser du böcker på andra språk än svenska?
Ett mål som jag har under 2015, är att läsa fler böcker på engelska. Jag tycker det är ett bra sätt att utveckla sitt språk. Jag har även funderat på att läsa någon barnbok på spanska, då jag läste spanska sju år i skolan och min mormor tidigare har varit gift med en spanjor, så jag kan en del spanska.

Vilken är din favoritbokserie och varför?
Min absoluta favoritbokserie är Steig Larssons Millenniumtriologin. Jag tycker om många av karaktärerna där och hade önskat att han hade fått leva och kunnat skriva en fortsättning.

Vilken är den bästa boken du läst i år?
Svårt att bara välja en bok, då jag har läst flera som har varit bra, men om jag måste välja en, väljer jag mellan Antiloper av Ester Roxwall och We were liars av Emily Lockheart.

Vilken är din favoritfilm som baseras på en bok?
Egentligen är det inte en film, utan en tv - serie; jag tycker mycket om Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar. Jag har läst böckerna och tycker om dem, då de ger en tydligare bakgrund till karaktärerna och händelserna, men jag gillar serien enormt mycket också.
Annars brukar jag ofta bli besviken när böcker omvandlas till filmer.

Vilken författare död eller levande skulle du vilja träffa?
Jag skulle vilja träffa den japanske författaren Haruki Murakami. Då skulle jag fråga honom var han hittar inspiration till alla sina historier, samt hur han kommit på alla fantastiska karaktärer han har skapat.

Vilken är din favoritförfattare just nu?
Svår fråga, det finns många författare jag tycker om. Men en för mig ny författare som jag tycker om, är Alex Marwood. Jag tycker om kusligheten hon har i sina böcker.

Vad har du för andra intressen förutom böcker?
Jag tycker om att skriva, träna, promenera, handarbeta, laga mat, baka och umgås med människor jag tycker om.

Varför började du bokblogga?
Jag har läst mycket böcker under många år och kände att jag ville få ur mig allt jag gick och tänkte på kring böcker.  Dessutom har jag inte så många vänner som läser bortsett från min familj, och genom bloggen har jag fått kontakt med andra som tycker om att läsa och kunnat diskutera böcker med dem. Så att få kontakt med andra boknördar var också en anledning till att bloggen startades.

Brukar du läsa om böcker?
Jag läser gärna om böcker jag tycker om, men ofta låter jag det gå några år innan jag gör själva omläsningen. För tillfället har jag planer på att läsa om Millenniumtriologin.

2 kommentarer:

  1. Jag försöker också läsa lite böcker på engelska för att försöka hålla igång den ordentligt när jag inte läser det längre i skolan :) Roligt att du svarade på den här!

    SvaraRadera
  2. Det ät nog ett bra sätt att hålla igång sina språkkunskaper på!

    SvaraRadera