tisdag 21 april 2015

Recension: En dröm från att dö - Emelie Kalen Loxi




Bok: En dröm från att dö
Författare: Emelie Kalen Loxi
Förlag: Hoi förlag Tidigare lästa böcker av författaren: Ingen. Det här är en debutant.
Antal sidor: 196 sid
Favoritkaraktär: Niko



Första meningen: Som vanligt stod han vid fönstret och iaktog grannarna, funderade över hur det skulle vara att spela någon annan för en vecka,  eller åtminstone för en dag.

Story:
En dröm från att dö handlar om Zack och Ellen. När berättelsen börjar är Ellen inskriven på en allmänpsykiatrisk klinik.Hon ägnar dagarna åt att ligga under sängen och tänka, samt åt att skriva. Hon får ofta besök av sina föräldrar; en mamma som är närmare besatt av tanken på att få Ellen frisk från sina psykiska problem och en pappa som tittar bort.
Zack studerar konst, knäcker extra som fotomodell och bor med sin mamma som arbetar som advokat. Men under ytan gör Zack allt från att fly från de mörka tankarna och panikångesten som dagligen pockar på. Det mörka inom honom bara växer och växer.
Av en slump träffas Zack och Ellen, och ingenting blir sig längre likt för någon av dem.

Recension:
Jag tyckte mycket om den här boken. Det jag tyckte bäst om, var författarens sätt att beskriva hur det kan kännas att må dåligt. Man behöver inte heller ha mått så dåligt som Ellen och Zack gör för att känna igen sig, då jag tror att alla har stunder då allt känns svart.

Även om innehållet är tungt, upplever jag att boken ändå har en positiv syn på livet. Det är lite svårt att förklara utan att avslöja för mycket om vad som händer i boken, men det känns som att författaren vill ge läsaren en positiv syn på livet, samtidigt som det är tillåtet att vara ledsen ibland. Ellen gör helt tiden framsteg i sin behandling och Zack som mår dåligt, har sin kompis Niko som har en positiv inställning till livet, samtidigt som han försöker dejta så många tjejer han hinner innan han fyller trettio.

Boken tar upp ett väldigt viktigt ämne; psykisk ohälsa hos unga. Jag tycker att den här boken borde läsas av vuxna som arbetar med ungdomar, inte enbart inom psykiatrin, utan till exempel gymnasielärare och högstadielärare, då boken visar hur den som mår dåligt kan känna.

Status utmaningar 2015:
Emelie Kalen Loxi är en författare som jag inte läst något av tidigare, så nu har jag läst ytterligare en författare som är ny för mig.

2 kommentarer:

  1. Jag vill verkligen läsa denna bok! Det verkar ju lovande att du tycker om den :)

    SvaraRadera