söndag 19 april 2015

Minirecensioner X 3


Bok: Du vet var jag finns
Författare: Rachel Cohn
Förlag: X publishing
Antal sidor: 177 sid
Andra böcker som jag har läst av författaren: Dash & Lilys utmaningsbok samt Naomi & Elys kyssförbudslista, som Rachel Cohn har skrivit tillsammans med David Levithan.
Bok: Låt vargarna komma
Författare:Carol Rifka Brunt
Rachel Cohn
Förlag: X publishing
Antal sidor: 442 sid Miles

Story:
Miles och Laura är kusiner och har vuxit upp tillsammans i husen bredvid varandra.En dag händer det ofattbara; Laura tar livet av sig. Laura var alltid glad och hade många vänner.Ingen anade att hon planerade att begå självmord. Boken handlar om Miles som blir kvar. 

Recension:
Jag tycker om själva grundintrigen; hur går det att överleva när ens bästa vän har valt att avsluta sitt liv?Dock anser jag att det förekommer för många tillfällen i boken där huvudpersonerna dövar sina bekymmer med droger och författaren romantiserar bilden av droger, som att allt blir bättre av dem.

En tung bok som var obehaglig att läsa. Jag blev illamående vid ett flertal tillfällen.


Bok: Låt vargarna komma
Författare:Carol Rifka Brunt
Förlag: Gilla Böcker
Antal sidor: 415 sid
Favoritkaraktär: Greta

Story:
Året är 1984. Den enda som förstår fjortonåriga June är hennes morbror Finn.Boken börjar med att Finn dör i aids.June blir alldeles ensam.Hennes föräldrar är helt fokuserade på sina arbeten och hennes storasyster Greta vänder sig bort från henne.Då får June kontakt med Toby, en man som också tyckte om Finn och saknar honom. 

Recension:
En väldigt fin bok, med en vacker historia om vänskap och kärlek. June påminner delvis om mig själv som tonåring, så jag kände igen mig en del.
Det är alltid kul att läsa böcker som inte utspelar sig i nutid. I den här boken förekommer inga smartphones eller sociala medier.Bra bok som jag rekommenderar varmt.


Bok: Varför vara lycklig när du kan vara normal?
Författare: Jeanette Winterson
Förlag: Bonnier pocket
Antal sidor: 224 sid

Story:
Jeanette Winterson har skrivit en biografi om sin uppväxt.Hennes mamma förvarade löständerna och en revolver i byrålådan, låste ut Jeanette på trappan när hon inte skötte sig och tände eld på hennes böcker. Jeanette berättar även om hur hon i vuxen ålder har handskats med sin traumatiska barndom. 

Recension:
Jag hade svårt att komma in i boken, men när jag väl gjorde det, blev jag väldigt tagen av berättelsen och hur det kan kännas att som barn inte ha några vuxna som finns där. Jag tycker även om hur Jeanette beskriver sin kärlek till böcker och bibliotek, samt hur de blev hennes räddning från den miserabla hemsituationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar