lördag 21 februari 2015

Stjärnor utan svindel

Bok:Stjärnor utan svindel
Författare:Louise Boije af Gennäs
Förlag:Norstedts
Favoritkaraktär:Kaja
Sophie är en framgångsrik författare i trettioårsåldern och bor tillsammans med sin man Lucas i en villa i Stocksund.Hennes och makens umgängeskrets består främst av konservativa par i samma ålder som har det gott ställt ekononiskt.När Sophie deltar i ett debattprogram i tv,träffar hon Kaja,en lesbisk radikalfeminist.Sophie blir snart förälskad i Kaja och hela hennes tillvaro kommer i gungning.
Här finns ett stort persongalleri bland alla karaktärer. Kaja har flera vänner med härliga personligheter, bland annat hennes inneboende Liza och kompisen Laban.Även flera av Sophies vänner är riktigt sprudlande och ger berättelsen energi;Sophies kompis Björn,den eviga singeln Baby samt engelska Sassa.
Jag får en känsla av att läsa direkt ur författarens egna dagbok när jag läser boken.Det sägs att boken beskriver Boije af Gennäs förhållande med författaren Mian Lodalen,och det kan förklara känslan av dagbok som uppstår när jag läser Stjärnor utan svindel.
En del händelser som sker i boken är inte väsentliga alls, exempelvis Sophies möte med sin gamla klasskamrat Nina och mötet angående ett samarbete mellan riksdagspartierna. Dessa händelser gör att boken känns som en dagbok över författarens liv;att hon enbart har skrivt ner händelser som har skett i hennes liv,som inte fyller någon funktion för intrigerna.Detta gjorde att boken blev väldigt lång,i slutet hade jag hunnit tröttna på den.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig om att den var onödigt lång.

    SvaraRadera
  2. Ja,när jag läste de sista sidorna var det nästan så att jag satt och undrade när den skulle ta slut:)

    SvaraRadera