måndag 31 augusti 2015

Tematrio: Facklitteratur

Veckans tematrio hos Lyran, handlar om facklitteratur. Jag läser en hel del facklitteratur som har anknytning till mitt jobb. Jag arbetar som förskollärare och anser att det är viktigt att hålla sig uppdaterad med aktuell forskning inom olika ämnesområden. Jag ser med mitt jobb chansen att kunna påverka framtidens samhällsmedborgare. Jag tycker också det är viktigt att göra barnens tid på förskolan meningsfull för dem; att de får möjlighet att växa som människor, träna sig i att samspela med andra barn och vuxna, lära sig nya saker och låta få uppleva saker de inte upplever i hemmet.

I media fokuseras ofta det negativa i förskolan; för stora barngrupper och för lite pengar. Men det är helt underbart att arbeta med barn.

-Anna bråkar! - Christian Eidevald:
En studie om hur pedagoger omedvetet behandlar barns beteende olika beroende på vilket kön barnet har. Den visar hur viktigt det är att reflektera över sitt eget beteende och det man säger.

Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande-Elisabeth Nordin Hultman:
Boken visar hur barn skapar sin identitet i olika miljöer. Exempel på hur ett barn under exempelvis en samling, stör de andra barnen i gruppen och inte vill delta, medans samma barn arbetar koncentrerat med skapade i mer än en halvtimme. Det boken vill säga är att det inte går att sätta etiketter på barn, vilket är vanligt framförallt hos barn som har ett beteende som anses problemskapande; hon är okoncentrerad, han är stökig, och så vidare. Istället bör vuxna runt om barnet se över miljön runt omkring barnet samt hur den vuxne själv behandlar barnet.

Från jag till vi-Gunilla Guvå:
Den här boken visar hur man som pedagog bör arbeta för att skapa gruppdynamik och arbeta samman en grupp i början av ett läsår. Jag blev tipsad om den här boken av min mentor som jag hade under mitt första år som förskollärare, och den var väldigt bra att läsa, då vi på lärarutbildningen inte läste så mycket om grupppsykologi.

22 kommentarer:

  1. Det låter som intressanta böcker, ska försöka lägga dem på minnet.

    SvaraRadera
  2. jättebra trio! gruppsykologi är ju väldigt viktigt!

    SvaraRadera
  3. Anna bråkar! tycker jag låter intressant. Roligt att du tycker så mycket om att arbeta med barn - det är ett viktigt yrke!

    SvaraRadera
  4. Intressant! Även om man säkert inte förstår allt utan rätt bakgrundskunskaper, låter det som böcker som kan användas även i helt andra miljöer.

    SvaraRadera
  5. Om folk i största allmänhet satte färre etiketter på varann skulle världen vara ett trevligare ställe

    SvaraRadera
  6. Intressant och viktig litteratur.

    SvaraRadera
  7. Viktigt yrke och intressant trio! :)

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det är fint att du orkar hålla dig uppdaterad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ibland räcker tiden tyvärr inte till, men man får göra sitt bästa.

      Radera